lørdag den 12. december 2020

Duftapoteket #3


 Af: Anne Ruhe
Illustreret af: Claudia Carls
Forlag: Straarup&Co

Bogen er en gave fra forlaget. Alle meninger er mine egne. Bogen er nummer 3 i række og kan ikke læses separat, hvis du ønsker den fulde læseoplevelse. Du kan se de andre anmeldelser HER for første bog og HER for anden bog.

Luzie er begyndt at lave dufte. Hun vil egentligt gerne vide, hvorfor hun kan det, hun kan. Hvorfor hendes talent stammer fra - siden hun tilsyneladende er den eneste i sin familie, der har talentet. Men inden hun når at komme svarene nærmere, finder hun ud af, den onde Syrell de Richemont, der via en bestemt duft kan leve evigt, vil åben duftapoteker over hele verdenen. Ikke for at sprede gode dufte og lykke - men for at overtage magten over hele menneskeheden.
"Det her måtte ikke være rigtigt! Det kunne ikke være rigtigt! Og alligevel stod det der. Min største bekymring var blevet til virkelighed: Syrell de Richemont havde fået fingre i noget nyt meteorpulver. Og hvor forfærdelig en plan han end havde ... ... Kunne han nu gøre den til virkelighed!" (citat tide 64)
Der er ingen tid at spilde og Luzie og Mats tager til Paris for at sætte en stopper for Syrell. Uden helt at fortælle det til deres forældre. I Paris er der endnu flere spørgsmål der venter på Luzie. Der venter flere farer og fjender. Og måske nogle familiehemmeligheder? Det er heller ikke nemt, når Mats pludselig synes at være mere end fjende end en ven. 

Mesterens falske spil, den tredje bog i serien om Duftapoteket, er endnu en finurlig fortælling om Luzie og hendes evner udi duftens kunst. Den følger godt i tråd med med de sidste to. Da man allerede er bekendt med historien fra de foregående bøger, der det dejligt, bogen begynder sådan lidt midt i det hele. Dog summeres der løbende op på de vigtigste pointer - og det er rart, for det er bestemt mange detaljer at huske.

Historien er spændende, og der sker noget hele tiden. Bedst som jeg troede, jeg havde regnet noget ud, blev det anderledes. Spændingen holdes til det sidste. Jeg havde enkelte tidspunkter, hvor jeg følte, bogen blev lige lidt lang. Nogle scener blev trukket meget ud, men det var dog ikke sådan at det blev kedeligt. 

Der kommer også mere gang i kærlighedselementet, der har været med i de forgående bøger, men ikke har fyldt meget. Det er fortsat ikke et kæmpe emne i bogen, men det er der - på den måde, som det spiller ind i en teenagers liv.

Alt i alt en rigtig fin fortælling. Jeg har netop fundet ud af, der kommer 3 bøger mere i serien, og dem vil jeg glæder mig til at læse. Jeg troede, dette var den sidste. Der bliver dog lagt op til flere eventyr i Luzies liv, så jeg er kun glad for, jeg får lov at følge med!

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg har faktisk hørt det meste af bogen som lydbog. Kan virkelig godt lide at have den fysisk bog og lydbogen - for å kan jeg veksle. Desuden ser man ikke de smukke illustrationer via lyd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar