mandag den 23. december 2019

Duftapoteket #1


Af: Anne Ruhe
Illustreret af: Claudia Carls
Forlag: Straarup & Co
Sidental: 247
Originalsprog: Tysk

Bogen er et anmeldereksemplar. Alle meninger er mine egne.

Luzie synes ikke, det er ubetinget fedt at være flyttet langt væk fra Berlin og sin bedste veninde. Heller ikke selvom hendes mor, far og bror er vilde med det gamle hus, Villa Evie, de er flyttet ind i. Det trænger til mere end blot en kærlig hånd. Og så er der en duft, der ikke kan beskrives. Som en blanding af alle mulige dufte.
"Det første, der vækkede mig, var denne underlige duft. Den susede rundt om mig, fremmed og påtrængede. Den kom ikke bare fra møblerne eller fra de mørke træpaneler, der dækkede væggene. Det var, som om den kom fra alle revner og sprækker." (citat side 9)
Luzie opdager hurtigt, at alle i byen vil vide mere om huset. Også nabodrengen Mats er interesseret i huset. Han fortæller, at alle tror, huset har en hemmelighed. Luzie, hendes bror Benno og Mats går på opdagelse i huset og finder flere hemmelige rum. Det ene er fyldt med flakoner med boblende væsker, der dufter kraftigt. De tre børn forsøger at finde ud af, hvad alle disse dufte skal bruges til. Og om den sure, gamle gartner ved noget, siden han ikke synes, de skal nærme sig.

Duftapoteket er en fremragende og velskrevet fantasyfortælling. En såkaldt low-fantasy-fortælling, hvor det hele foregår i en velkendt verden, og også i en rimelig velkendt situation - at være flyttet til en nyt sted, man ikke rigtigt gider være, men alligevel ender med at udforske.

Illustrationerne er smukke og bringe noget særligt til fortællingen. Det hele emmer af eventyr og opdagelsesrejser, samtidig med der er noget velkendt over det. Jeg har altid elsket tanken om at bo i et gammelt hus og opdage hemmelig rum og gange. Jeg har elskede at gå på opdagelse i mine bedsteforældres 3 etagers-hus og håbede altid, jeg fandt noget hemmeligt og spændende. Denne bog havde været fantastisk at læse for 12 årige mig.

Der er meget mere i bogen, end blot drømmen om en hemmelig skat. Der er fraværende forældre, etiske overvejelser, frygten for at blive fanget af de onde. Der er forirrede damer og skumle baronesser. What's not to like?

Jeg glæder mig til at gå i gang med fortsættelse, som heldigvis allerede er udkommet.

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Faktisk læste jeg bogen som e-bog på flyveren hjem fra Lissabon. Det var okay, men illustrationerne kommer virkelig ikke til sin ret. De er så flotte i den trykte bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar