fredag den 27. december 2019

10 vilde ekspeditioner


Af: Pia Strømstad
Illustreret af: Trond Bredsen
Forlag: Straarup&Co
Sideantal: 59
Originalsprog: Norsk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

10 vilde ekspeditioner er en fagbog henvendt til børn. Det er ti fortællinger om nogle ret så vilde rejser. Om rejsen til månen, jorden rundt i båd, en rejse 40.000 meter op i luften, og mange flere ekspeditioner hvor eventyrlystne mænd og kvinder gennem de sidste 100 år.
"Motoren brøler. Det er, som om de samler alle kræfter for at løfte den tunge rumraket fra jorden. "Vi letter!" lyder meldingen fra kontrolcenteret. "Vi letter!" (citat side 14)
Fortællinger er ikke alt for lange, og de er fulgt af fine illustrationer der passer til det skrevne. Det skrevne er i spalter hvilket, for mig, understreger, det er en fagbog. Det er sådan, jeg husker barndommens fagbøger fra skolebiblioteket.

Udover det er interessante fortællinger, er det også fortællinger der kan skubbe til den eventyrlyst børn ofte besidder. Voksne kan have en tendens til at sige, at noget ikke kan lade sig gøre. Hvem har ikke prøvet at foreslå noget, der virker helt langt ude, og hørt fra en voksen, at det ikke er muligt. At bestige et bjerg, at bygge en flyver, at rejse til månen. Men det ER muligt, og den tro skal børn blive ved at have. Og de skal have voksne at se op til, som tror på, det kan lade sig gøre at gøre lige det, man har lyst til og mod på. Hovedpersonerne i disse fortællinger lod sig ikke kue, og derfor er det gode forbilleder at give børn.

Jeg anbefaler denne bog til eventyrlystne børn. Både til at læse selv, men helt klart også til højtlæsning og en samtale om, hvordan man kan (og skal) følge sine drømme.

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg havde en idé om, jeg ville være astronaut, da jeg var yngre. Jeg droppede dog idéen, fordi jeg læste, man skulle kunne stikke andre og sig selv, med medicin, hvis det blev nødvendigt. Nu stikker jeg andre stort set på daglig basis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar