lørdag den 11. januar 2020

Pitbull


Af: Anne Mette Hancock
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Originalsprog: Dansk

Jeg har hørt bogen som lydbog. Den varer 7 timer og 55 minutter og er indlæst af Jon Lange.

Pitbull er tredje bind i serien om journalisten Heloise Kaldan og politiefterforskeren Erik Schäfer. Den kan læses separat, men det er min mening, at de læses bedst i sammenhæng.

Heloise Kaldan har kastet sig over en reportage om døende danskere. Jan Fischof er terminal kræftpatient og selvom han af og til forsvinder ind i uklarheden, giver hans ord alligevel Heloise noget at arbejde med. Især da han, næsten panisk, snakker om Mázoreck og blod.
"Blodet!" Han holdt en hånd op foran munden og hviskede ud gennem sprækkerne mellem fingrene. "Så meget blod, Heloise og jeg ... jeg kan ikke ..." "Hvad snakker du om? Hvor var der blod?" "På mine hænder ... På mit tøj... Overalt!" Tårerne vældede op i hans øjne." (citat fra bogen)
Heloise forsøger at hjælpe Jan med at finde ro, inden han dør. Da hun graver dybere i Jans fortid, finder hun forbindelser til en række unge kvinder, der forsvandt i 1990'erne - og hun får brug for sin gode ven, Erik Schäfers hjælp. Pludselig er der rigtig mange ting, der ikke hænger sammen - og så alligevel hænger sammen på en helt forkert måde. Og Heloise har travlt. For det tyder ikke på, Jan har lang tid igen.

Anne Mette Hancock har endnu en gang skrevet en suveræn krimi. Plottet bliver aldrig kedeligt, og bedst som jeg troede, jeg havde forstået det hele, var der nye spor, nye fund, nye twits. Sproget er lækkert, og fortællingen flyder afsted.

I alle 3 bind har karakterene haft noget på hjerte; udviklet sig. Det er ikke flade mennesker, i et vildt plot - men gennemtænkte karakterer der får betydning for fortællingen. Jeg kan godt lide Heloise. Selvom hun nogle gange tror, hun er udødelig og derfor kaster sig ud i rigeligt farefyldte opgaver, er hun også et menneske med en passion. Og det er med til at drive plottet og fortællingen frem. Ligesom Schäfers stædighed sørger for, der altid kan gøres noget. Selvom når alting er gået i hårdknude, kan Schäfer og Heloise på en eller anden måde få ting til at ske. Endda selvom de er i forskellige landsdele.

Jeg ved ikke vildt meget om retsmedicin, kriminalteknologi eller Sønderjylland. Eller det miljø, der beskrives i fortællingen. Men det gør Anne Mette Hancock. Eller også har hun fundet frem til det. Det er i hvert fald troværdige beskrivelser, som jeg ikke tvivler på, er gennemresearchet og undersøgt til bunds. For er der noget, der irriterer mig, er det når jeg læser en krimi og finder ting, der ikke virker til at kunne ske. Eller virker forkert. Eller decideret er forkerte. Men det har jeg ikke tænkt under lytning af Pitbull. Tværtimod har jeg haft fornemmelsen af, at dette kunne have været en rigtig, omend meget spektakulær, kriminalsag.

Alle tre bind er solgt til filmatisering - og til udgivelse i 11 lande. Og det kan jeg godt forstå. Jeg håber, Anne Mette vil fortsætte med at skrive krimi. For det er hun virkelig god til.

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg havde hørt omtrent 6 timer af lydbogen, da jeg mødte ind på en nattevagt, og tænkte, de resterende to måtte vente, fordi jeg ikke finder det helt optimalt at lytte til bøger på arbejdet. Meeeeen, jeg måtte simpelthen finde ud af, hvordan det hele hang sammen. Så de blev lyttet alligevel.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar