torsdag den 30. januar 2020

Den utrolige historie om....


Af: Diverse forfattere
Illustreret af: David Antram
Forlag: Straarup&Co

Bøgerne er anmeldereksemplarer. Alle meninger er mine egne.

Den utrolige historie om... Er en serie af bøger, der hver især behandler et historisk emne. Jeg har lært om Den Kinesiske Mur, den første flyvemaskine, Pompeji og Ninjakrigere. Alle er det meget fint illustreret fagbøger henvendt til børn. Og barnline sjæle som mig, der godt kan lide at lære nye ting.

Hver bog har sit tema, der detaljeret bliver gennemgået - uden at bøgerne bliver teksttunge. Der er masser af illustrationer og små billedetekster. Alle illustrationer er sådan lidt i tegnefilms-stil og fyldt med farver og bevægelse. Det er ikke kedeligt at følge med.
"Ninja er ikke noget, du bliver. Du er født sådan. Hele dit liv er forudbestemt, hvis du er søn - eller datter - af en ninja. Der har været ninjaer i din familie gennem adskillige generationer, og hver og en har tjent en krigsherre." (citat side 10, Den utrolige historie om ninjakrigere"
Bøgerne er skrevet, så de henvender sig direkte til læseren, som var denne en del af historien. Som var læseren en del af fortidens fortælling. Noget der kan være med til, at facts og historie ikke er helt så tørt, som nogen påstår, det kan være. Egentligt synes jeg, at man som læser altid selv skal hev lov at bedømme, om noget er tungt at læse - men det er lidt en gængs opfattelse af fagbøger ikke altid er så spændende og interessante. Samtidig husker jeg også at en del (især drenge) fra min klasse søgte efter fagbøger, fordi de ikke rigtigt gad læse - men når nu de skulle, så skulle det være om noget, der interesserede dem. Så det er oplagt at stikke en utrolig historie til en, der ikke har lyst til teksttunge bøger, og som måske kan lære lidt mere om noget, de i forvejen synes er fedt.
"Det er år 79 e.Kr., og du er i Pompeji, en dejlig lille romersk by i det sydlige Italien. Du har tilbragt det meste af dit liv her, men Pompeji er ikke din hjemby. Du blev født i Grækenland, og græsk er dit modersmål, mens latin er det sprog man taler i Romerriget." (citat side 5, Den utrolige historie om Pompeji)
Der er rigtig mange bøger i denne serie, men endnu ikke så mange er oversatte. Jeg håber, der kommer flere af disse bøger på dansk. Jeg er sikker på, de kan blive et hit!

Serien får som helhed 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg har, som barn, aldrig været den store fagbogslæser. Fraset en periode hvor jeg læste meget om heste. På trods af jeg ikke gik til ridning eller havde et ønske om dette.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar