mandag den 30. november 2020

Som sne i havet


Forfatter: Michala Elk
Forlag: Brændpunkt

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlag og forfatter. Alle meninger er i mine egne.

I en nær fremtid er Danmark ikke, som vi kender det. Klimaforandringerne har fået varmen til at være ulideligt, og regnvejret til at være meget voldsomt, når det endelig kommer. Og der er ikke plads til etniske minoriteter. Ikke en gang dem, der er vokset op i landet. Noras kæreste og datter er blevet deporteret - for kæreste var adopteret. Selv er Nora umyndiggjort efter hun kæmpede for at beholde sine nærmeste.
"Margret tygger længe, så kaster hun et blik rundt i kantinen. "Blev din familie også deporteret?". Hendes spørgsmål kommer fuldstændig bag på mig, og jeg får kålen galt i halsen, hoster overvældet. Hurtigt tager jeg en slurk vand, og en til mens jeg spejder rundt i kantinen. Mit hjerte hamrer med ét meget hurtigt. Der er aldrig nogen på Kontoret, der har nævnt den slags før." (citat side 42) 
Nu består hendes liv af ugentligt tjek fra hendes værge og ensformige dage på kontoret, hvor hun retter andres skrevne værker for fejl. En gang var hun selv journalist. Nora kæmper for at beholde minderne om sin datter og kæreste - og forsøger i det skjulte at finde frem til, hvor de er. Men det er farligt. Der skal ikke meget til for at blive indberettet.

Som sne i havet er en dystopisk fortælling om et samfund byget på fremmedhad og kontrol med borgerne. Klimaforandringerne gør alting endnu værre. Der er mangel på mad og strøm er ikke bare noget, man kan bruge løs af. Nora er på en gang modløs og gør bare, hvad der forventes - og samtidig drevet af et håb om at se sin familie igen.

Det er en brutal fortælling om forskellige ekstremer. Ekstremt had, ekstremt klima, ekstrem vold. En interessant vinkel på et samfund, som ikke er ren fantasi. Det kunne godt ske. Om end denne fortælling netop er ekstrem. Jeg kan godt lide fortællingen. Den drives godt frem, og den er ikke kedelig, selvom Noras dage for det meste er meget ens. Der er tilbageblik til livet før, og det bryder den dystre stemning på en god måde.

Personligt er jeg ikke vild med skrivestilen. Sætningerne er for lange og fyldt med kommaer, hvor jeg ville sætte et punktum og begynde en ny sætning. Fx fra ovenstående citat: "Hendes spørgsmål kommer fuldstændig bag på mig, og jeg får kålen galt i halsen, hoster overvældet". Det bryder mit læseflow. Det er jo som sådan ikke forkert - det er en smagssag. Men jeg bryder mig ikke om det. Det er sådan lidt... kunstnerisk er måske det bedste ord, jeg kan komme på.

Alt i alt er det dog en interessant og spændende fortælling.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet mens vi ser gamle afsnit af De Unge Mødre. Guilty pleasure-tv på min fridag inden en arbejdsweekend begynder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar