fredag den 20. november 2020

#Datemignu


Af: Patricia Jiménez
Forlag: Adi og Lama

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatter og forlag. Alle meninger er mine egne.

Freja er 28 og lige gået fra sin kæreste gennem flere år. Forholdet var ikke så godt, som hun selv og alle veninderne troede. Nu vil hun være sig selv. Bare gøre det, hun har lyst til. Så da hun bliver introduceret til Tinder er hun først forbeholden. For der er åbenbart mange regler, når man skal swipe til højre eller venstre. Må fyren have tanktop på? Hvad hvis han ikke viser sit ansigt? Hvad hvis han ingeniør? Hvem er den helt rette at vælge?
"Jeg læner mig lidt forpustet tilbage, da cirka 15 potentielle fyre er swipet til højre, og mindst det dobbelte er swipet til venstre. Selv om det er sjovt at swipe, kan jeg også mærke, at alle de her regler og begrænsninger ikke noget for mig. Det ligger mig fjernt at være dømmende over for, om en fyr har ét eller tre billeder. Eller om han på et enkelt billede har en tanktop på." (citat side 22)
Freja beslutter at smide alle regler over borde og swipe, som hun selv har lyst til. Det giver en masse dates. Dates med ældre mænd, yngre mænd, mænd der ikke er engageret nok, mænd der er for engageret. Det giver også en masse seksuelle oplevelser. Den ene værre end den anden - og den anden bedre end den første. Det fører Freja rundt i alle følelser og selvom hun mener, der ikke har været mere end måske én enkelt dårlig date, er det alt det bliver til. Dates. Men hun leder jo heller ikke efter noget fast. Altså ind til en ung, meget charmerende mand tager hende på den bedste af alle dates.

#Datemignu er en fortælling om at slå sig løs. Om ikke at følge alle andres regler. Om at gøre det, man selv føler for. Det er en fortælling om en kvinde, der ikke er bange for at søge efter det, hun har lyst til. Og tage det. Det der billede af en kvinde, der venter mindst 3 dates, før hun har sex, eller ikke tør sige til og fra overfor en mand - det er ikke det, du kommer til at læse om her. Hvert kapitel er en ny date, eller en ny oplevelse, og slutter med en lille tanker eller et råd, alt efter hvordan daten er gået.

Jeg har desværre en del problemer med denne bog.

Allerførst, så har jeg ingen fornemmelse af, hvordan hovedpersonen ser ud. Hvis det er beskrevet før til sidst i fortællingen, er det så flygtigt, at jeg ikke har fanget det. Jeg kender til hendes holdninger omkring sig selv, og at sige til og fra, men ellers har jeg ikke en fornemmelse af hende. Der er rigtig meget dybde lige omring dates og sex, men ikke andet. Jeg ved ikke, hvem hun er. Derudover nævnes en del veninder, men to af dem nævnes kun to gange, hvor de tre andre går igen flere gange. Det er ikke nødvendigt at have så karakterer med, hvis de ikke spiller en vigtig rolle.

Derudover er handlingen hektisk. Jeg kan godt følge med, men tiden springer hurtigt fra forår til sommer, til vinter og så tilbage igen. Der dvæles ikke ved noget, og er for mig er beskrivelserne rigtig meget "tell" og ikke nok "show."

Hele vejen igennem følte jeg, de forskellige mænd talte på samme måde - på trods af, det ellers var tydeligt, de var ganske forskellige. De havde helt samme måde at udtrykke sig på. Ligesom dialogerne generelt virkede opstillede. Som om forfatteren hat tænkt over, de virkelig skulle være talesprog, men i stedet taler personerne, som jeg ville skrive en sms.
Eksempel: "Er rent faktisk virkelig spændt på den her date. Det er nyt territorium for mig [...]"
(Side 180)

Det er sådan en rigtig chick-lit bog, om at være den, man har lyst til. Desværre kommer forfatteren til at udskamme visse typer af mænd undervejs, hvilket ikke er fedt, når nu den er et opgør med den måde, kvinder "bør være på." Fx bryder jeg mig ikke om det billede den tegner af en ung, usikker fyr fra landet, der bor hjemme, er akavet - og måske boller med dyr. Det behøvede ikke være med. Det har ingen vigtig funktion i fortællingen. Der er ikke grund til at udskamme mænd, selvom det er en bog, der lægger vægt på ikke at udskamme kvinders seksualitet.
Eksempel: "Hvis Christoffer har en lille pik, må jeg hellere nyde nuet, indtil jeg finder ud af det, og bliver skuffet." (side 192) 

Jeg mener, vi har brug for fortællinger, hvor kvinder er frigjorte og ikke gør som samfundet har påduttet dem i alt for lang tid. Derfor er bogen som udgangspunkt et vigtigt indspark - men jeg synes ikke, det er elegant nok udført. Især fordi der er en slags "hollywood-ending," der for mig slet ikke fulgtes med resten af boges indhold.

Bogen får 2/5 stjerner: **.

Bonusinfo: Jeg har været i fast forhold i 11 år. Har aldrig prøvet Tinder. Har dog mødt nogle over nettet, og det har også ført til mere eller mindre akavede oplevelser i mine yngre dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar