mandag den 14. december 2020

Den sorte enkes by


Af: Nicole Boyle Rødtnes
Forlag: Alvilda

Bogen er en gave fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

De Store Krige hærger i verden. Der er kaos og anarki overalt. Tre enker har derfor truffet et valg om at bygge en by omringet af en uigennemtrængelig mur. Bag muren er de i sikkerhed. Ind til de opdager, at mænd er en evig kilde til ondskab. Viduana, som enekernes by hedder, har 10 bud. Og dem, der ikke lever op til disse, kan straffes med døden.
"Kort efter mændene flyttede ind, skete der en række voldtægter. De tre enker begyndte at tvivle på deres beslutning. De ville have mændene ud, men de havde stadig brug for en hær. En aftale blev indgået. Mænd og kvinder skulle leve adskilt. Viduana blev delt i to: kvindernes kvarter og mændenes kvarter. Røde og blå fliser blev lagt for at sikre, at alle kendte deres plads." (citat side 12)
I kvindernes kvarter bor Clara. Hun er netop fyldt 18 og er nu en tvunget til at deltage i forplantningspligten. Noget hun ikke helt ved, om hun har lyst til. Emma, der også bor i kvindernes kvarter, må flytte ind til den sorte enke, som regerer Viduana med ekstremt hård hånd. Emma får ekstra svært ved at skjule en hemmelighed, der kan få hende slået ihjel. I mændenes kvarter bor SIlas under slavelignende tilsande. Han har ambitioner om at ændrer byen, men hvordan skal han få indflydelse på noget, når han er tilflytter?

Ovenstående resume yder ikke denne roman retfærdighed. For hold. nu. kæft. Den rummer så mange ting. Så mange fortællinger, sidespor, fyldige karakterer. Så mange hemmeligheder og plottwists. Så mange ubehagelige detaljer, der er helt og aldeles nødvendige. Og så mange velskrevne sætninger.

Jeg er ikke så bekendt udi dystopi-genren, og kan derfor ikke sammenligne denne fortælling med så meget andet. Men jeg vil stadig sige, det er en af de bedste bøger jeg har læst (okay, mest lyttet til) i år. Den rummer så mange ting, og den er så velfortalt. Karaktererne er så indfølelige og realistiske. Det er nemt at sætte sig ind i deres tanker, følelser og handlinger. De udsættes for så mange grusomme ting, og det er så velskrevet, at det gjorde ondt i hjertet at lytte til.

Jeg har været længe om at komme i gang med denne bog, men er glad for, jeg gjorde det. Og er glad for, jeg allerede kan gå i gang med det næsten. For jeg har så mange uforløste følelser. Så mange spørgsmål, tanker og håb.

Lydbogen er i øvrigt anbefalelsesværdig. Bogen fortælles fra de tre karakteres synsvinkel og hver karakter har sin egen oplæser. Det gør det let at genkende, hvem der fortæller. Og er lækkert at lytte til.

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg var inviteret til bloggerevent for den første bog, da den udkom. Men afstand og nattevagt gjorde, jeg ikke kunne deltage. Jeg er meget glad for, jeg fik bogen alligevel - for at have den stående på hylden, lokkede mig til at læse den. Og den skal læses!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar