lørdag den 19. oktober 2019

Selfie Simon - Epic Friends

Af: Susanne Foldberg
Forlag: Høst & Søn
Sideantal: 120
Originalsprog: Dansk

Dette er tredje bog i serien. Du kan læse anmeldelsen af de to andre på bloggen. Selfie Simon og Selfie Simon ft. Rosa R

Simon er begyndt spille virkelig meget Fortnite. Især nu hvor Rosa nærmest har overtaget deres fælles youtubekanal. I Fortnite spiller han med Mikkel og Johan som han hurtigt er blevet fortrolig med. Men hans forældre synes, han er for meget på nettet - og da de giver ham spilleforbud, føler Simon sig nærmest hele alene i verden.
"Du aner ikke, hvem han er. Han kan have bild dig hvad som helst ind, lød mors stemme i baghovedet, Han slog det hen. Han skulle jo netop bevise, at mor ikke havde ret i sine fordomme. Han gik på Rejseplanen. Det tog tre en halv time at komme til Varde med toget. Han skulle skifte to gange og et kostede 388 kr. for en returbillet." (citat side 21)
Simon vil besøge Johan i Varde. Også selvom han bliver nødt til at "låne" penge fra sin søsters opsparing. Han fortæller heller ikke sine forældre, hvor han tager hen. De tror, han overnatter hos Jonas fra klassen. Undervejs kommer han dog lidt i tvivl om sin plan. For hvorfor sagde Johan, han kom fra Sjælland? Og hvorfor er hans forældre ikke hjemme? Hvem skal så hente ham? Simon kommer pludselig i tvivl om alting.

Epic Friends er den tredje bog i serien om Simon og hans liv på nettet. Denne gang handler det mindre om, hvad han lægger ud på nettet, men mere hvem han møder på nettet. Hvilket er et vigtigt og relevant emne at tage op blandt store børn (måske endda også de yngre?) og unge. Hvis nu vi boede i et engelsktalende land ville jeg sige, at "Stranger Danger" er en reel ting. Men det er også vigtigt for forældre (og andre voksne) at forstå, hvad venskaber på nettet kan være og kan udvikle sig til. Det er ikke kun en skidt ting at møde mennesker online.

Derfor synes jeg, en bog som denne, hvor en 14 årig beslutter sig for at rejse mellem landsdele for at møde en, han har mødt online, er et virkelig godt udgangspunkt for samtale og undervisning. Ligesom de to andre bøger i serien er denne bog velskrevet og skrevet på målgruppens præmisser uden løftede pegefingre, men med en oprigtigt fornemmelse for, hvad der rør sig i de unge.

Jeg tror, der er sket meget, siden jeg var 14 og rejse med tog. Jeg skulle ned på et billetkontor og købe en reel billet, og det var ikke altid nemt at overskue en rejse fra A til B. Nu findes der rejsekort og rejseplanen og apps der gør det utrolig nemt, selv for en 14 årige at rejse afsted uden at få hjælp af en voksen. Da jeg læste bogen, følte jeg først, at det var helt urealistisk at en 14 årig på den måde bare tog afsted og løj om, hvor han var. Men efter at have snakket med andre om det, er jeg kommet på andre tanker. Åbenbart er det ikke helt ualmindeligt at unge lyver om, hvor de sover. Eller rejser rundet, uden at sige, hvor de tager hen. Så min opfattelse af bogen har ændret sig, efter jeg har talt med andre om det, der sker.

Jeg tænker, ligesom med de andre bøger, at denne er rigtig god at inddrage i undervisningen på mellemtrinnet. De unge kan forholde sig til snak om nettet, youtube Fortnite og det, at ens forældre ikke forstår ens online-liv. Som skrevet tidligere - det er en bog på de unges præmisser og med et sprog og indhold, der helt sikkert kan inddrage flere unge, ens så mange andre bøger, der ikke går ind for de unges præmisser vil kunne.

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg skulle som 16 årig forsøge at ændre mine rejseplaner, efter en tur i Jylland mislykkedes. Der var ikke nogen computer til rådighed, så jeg måtte skrive til en veninde, om hun ville gå på nettet og planlægge rejsen for mig. Ja, det var dengang jeg var ung og spændstig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar