mandag den 7. oktober 2019

Forfatterinterview #8 - Sofie Riis Endahl

Foto: Juliane Jansby

Så er det tid til endnu et forfatterinterview. Denne gang er det Sofie Riis Endahl der har sagt ja, til at svare på nogle spørgsmål. Sofie har udgivet 4 romaner. Blandt andet Efterskælv og Sindstequila som jeg begge syntes vældig godt om. Sofie har underviser også i skrivning - blandt andet om at skrive Young Adult. Du kan læse meget mere om hende på hendes hjemmeside eller instagram @sofieriisendahl. Men lad mig overlade ordene til Sofie.

Fortæl meget gerne kort om dig selv

Mit navn er Sofie Riis Endahl, jeg er 18 år gammel og skrev under på min første forlagskontrakt som 16-årig. Nu er jeg forfatter til fire bøger Sindstequila (2017), Øjebliksbilleder (2018), Efterskælv (2019) og Smuk, smukkere, smukkest (2019) og har bådet snakket på BogForum, været i Go’ Morgen Danmark og netop fået tilskud fra Statens Kunstfond til at tage til Grønland og skrive en ungdomsbog om livet deroppe. Jeg er blevet student her i sommeren ’19 og har nu sabbatår, hvor jeg arbejder deltid som forfatter.

Hvordan har omverden (familie, venner, læsere) reageret på, du som 18 årig har udgivet fire bøger?
De synes selvfølgelig, det er cool ;) Men i min omgangskreds og familie vil jeg helst ikke være ”hende med bøgerne”, men bare Sofie, så vi snakker ikke så meget om det.

Du har udgivet 4 bøger, på kort tid, ved at holde en stram tidsplan for din skivning - har du tid til andet?
Sagtens! Nogle gange forstår jeg heller ikke selv hvordan ;) Men jeg står op kl. 5.45 og skriver til kl 7 og skriver igen fra 20-21. Så jeg får på den måde altid skrevet to timer om dagen. Jeg er en travl pige, men har aldrig for travlt til at være sammen med mine veninder eller familie eller kæreste.

Har du nogensinde villet være andet end forfatter?
Jeg har altid gerne ville være forfatter! Men man kan jo være mange tid som sidejob og her har jeg både gerne villet være forlagsredaktør, skuespiller, markedsføringsperson og mange andre ting. Nu vil jeg gerne være datalog eller data analytiker!

Føler du, du skal forsvare dig selv, som (anerkendt) forfatter på grund af din alder?
Ikke så ofte længere. Men før jeg blev antaget, var det virkelig en kamp at blive taget seriøst af forlagene, fordi de nærmest smed manuskriptet i skraldespanden, så snart de så min alder. Nogle af forlagene har dog også været meget søde til at give feedback og hjælpe mig på vej! Når man har udgivet 4 bøger, er det lidt svært for folk ikke at tage en seriøst længere ;)

Hvad er fordelene ved at være ung og skrive om og til unge? Hvad ulemperne?

Fordelene er, at man rammer lige der, hvor det gør ondt, fordi man selv lever i det! Man lever i sin research og laver aldrig ”fejl” i, hvordan unge tænker og opfører sig. Ulemperne er, at folk ofte sætter forkerte lighedstegn mellem mig og mine bøger.

Hvad er et af de dårligste skriveråd, du har fået?
Den er ny ;) Det må nok være noget ala ”en god bog tager altid langt tid”. For nogle (inklusiv undertegnede) tager det en måned at skrive første udkast til en bog – for andre seks år. Det har intet at gøre med kvaliteten af bogen, men hvor højt man prioriterer sin skrivning.

Nå ja – og så ”brug aldrig semikolon”. Semikolon er et dejligt tegn!

Og så ”undgå at beskriv dine karakterers udseende, så læseren selv kan give dem ansigt”. Det er fuldkommen op til forfatteren, om man vil det eller ej – jeg elsker at beskrive personernes udseende, da jeg synes, det er en stor del af dem.

Og en sidste (pludselig kommer der mange op i hukommelsen ;) ): ”Skriv kun for glædens skyld”. Hvis du vil være professionel forfatter, skal du være ligesom en professionel løber, der også løber de dage, hvor knæene gør ondt, eller hun bare ikke orker.

Hvad er dine planer efter dit sabbatår - skal du skrive? Læse videre? Begge? Noget helt andet?

Jeg vil gerne læse noget data science eller datalogi! Og så selvfølgelig skrive en hel masse!

Fortæl gerne tre ting du tror, mine (og dine) læsere ikke ved om dig?

  1. Jeg elsker tysk! Min mormor er tysklærer, og hun har ført mig ind i den skønne, fantastiske tyske litteratur, som jeg er ved at gnave mig igennem – på originalsproget selvfølgelig.
  2. Jeg er teateranmelder for ungtteaterblod.dk – det er ret sjovt, når man selv modtager anmeldelser, fordi man også selv er på den anden side og skriver anmeldelserne. Jeg elsker særligt skuespil og musicals!
  3. Jeg har kronisk rejsefeber og har været så heldig i min unge alder allerede at have set store dele af Europa og Sydøstasien med min familie! Og jeg glæder mig helt sindssygt til at skulle afsted til Asien i 3 mdr. med min veninde, Liselotte i marts :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar