onsdag den 2. oktober 2019

Hvad er et æg?


Af: Johan Olsen
Forlag: Politikens Forlag
Sideantal: 153
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Kender du et barn, der er vild med at få ny viden? Eller er du selv vild med det? Tænker du nogle gange over, hvad helt almindelige hverdagsting egentligt er? Hvordan de er lavet? Vidste du fx at der er bittesmå huller i en æggeskal? Undrer du dig over, hvorfor plastik der har været i opvaskeren stadig er vådt, når det kommer ud - mens porcelæn er tørt?
"Nogle af de største naturvidenskabelige opdagelser er gjort, fordi der har været mennesker, der har undret sig over de simpleste ting. Hvorfor falder ting ned? Hvorfor er det stadig lyst, lige efter solen er gået ned? Kan man dele en pind i uendelig mange stykker? Hvorfor bliver min kaffe kold med tiden? Svarene på præcis de spørgsmål har ændret verden markant." (citat side 8)
Hvad er et æg? er en fantastisk bog. Ikke nok med, den på en forståeligt og nede-på-jorden-måde beskriver, forklarer og fortæller om hverdagsting, opfordrer den også til at lege videre med videnskab i hverdagen. Det gjorde den i hvert fald for mig.

Jeg var et meget spørgende barn. På grænsen til det irriterende, vil nogen mene. Min far fortæller i hvert fald stadig historien om, da insisterede på at få svar på, hvem der opfandt stolen. Det var ikke nok at vide, den nok havde udviklet sig fra en sten til noget mere komfortabelt, til det vi kender i dag. Jeg ville have et navn. Det kunne min far ikke give mig. Men denne bog - den kan give svar på rigtig mange spørgsmål.

Har du nogensinde været sammen med et barn, der konsekvent siger: "Hvorfor?" efter hver eneste gang, man tror, man har lukket den samtale ned? Stik dem denne bog. Eller læs den højt for dem. Så skal de få svar på tiltale.

Jeg er vild med, bogen ikke taler ned til børn ved at svare alt for overpædagogisk og ned på et meget lavt niveau. Der er stadig et relativt højt vidensniveau, men selv hvis man ikke forstår det hele, er essens forståelig. Jeg indrømmer gerne, jeg ikke heeelt forstod alt det om tiden. Som vi måler i hastighed, og noget med, at universet bøjer indad?! Men, jeg forstod konceptet langt bedre, end jeg før har gjort. Faktisk blev jo utroligt meget klogere af at læse denne bog.

Giv den til et barn, du kender. Læs den for et barn, du kender. Og tal med dem om (hverdags)videnskab. Lad dem stille alle de spørgsmål, du ikke kan svare på - og hjælp dem med at undersøge de ting, du ikke selv ved. Det giver så meget til et barn (eller ung, endda voksen), at få lov til at gå ind i et emne og undesøge det og ikke blive kaldt nørdet, eller få at vide, at det kan de altså ikke forstå, eller det er for svært. Støt dem i deres søgen efter viden!

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg spurgte engang nogle sygeplejerske, hvor mange slags b-vitamin der fandtes. Jeg var 16. Jeg spurgte også, hvorfor børn under 1 år, ikke må få honning. Deres svar? "Lad være at spørge om ting, for at udstille vores manglende viden!" Ikke ligefrem en opfordring til at finde ud af flere ting om verden, vel? Ps. Jeg ville virkelig bare gerne vide det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar