onsdag den 3. april 2019

Efterskælv


Af: Sofie Riis Endahl
Forlag: Byens Forlag
Sideantal: 348
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Caja, Viktoriya og Ellen var bedste veninder i folkeskolen. Et trekløver. Men så blev Caja kæreste med Emil og blev til Caja Bjørnsholm og Viktoriya fik 12-taller på stribe og trådte kilometer efter kilometer i cykelpedalerne. Mens Ellen forblev Ellen. Nu går de i hver deres klasse på gymnaiset og har ikke noget med hinanden at gøre. Ind til nytårsaften.
"Jeg skal bare væk. Nu. Før nogen ser mig sådan her. Jeg samler mine stiletter op fra bunden af badekarret og forsvinder ud. Væggen i den smalle gang er ru mod min håndflade, da jeg griber ud efter den for at finde balancen. Dengang Ellen, Caja og jeg var små, legede vi i entréen, at man kun måtte træde på de runde multifarvede gulvtæpper. Der er nu udskiftet med et langt orientalsk tæppe." (citat side 44).
De tre piger lever forskellige liv. Liv, der ikke er de samme udadtil som indadtil. Caja frygter at hun bliver gamle Caja igen. Ellen vil gerne mere populær, mere modig, dygtigere. Viktoriya vil gerne være perfekt, men det er svært når hun hele tiden tænker på Jonathan. Det hele kulminere da Ellen holder årets nytårsfest. Ingen havde troet, det ville være kedelige Ellen der ville lægge hus til. Og Ellen havde ikke forestillet sig, det ville gå sådan. Viktoriya kæmper for at holde sammen på sig selv. Og Caja forsøger ikke at tænke på Helena med de røde læber og dybe øjne.

Efterskælv er forfatterens tredje roman, hvilket er imponerende, når jeg tænker på, hun selv går i 3.G. Måske er det derfor, fortællingen føles så ægte. Fordi forfatteren selv er midt i det, hun skriver om. Midt i presset, festerne, kravene, sociale medier, kærester og følelser. Efterskælv er, hver jeg vil kalde, en ægte ungdomsroman. Den har det hele. Kærlighed, venskaber, store følelser, svære valg. Alt det, vi går igennem, når vi er unge.

Det er en velskrevet roman med et flydende sprog, der er tilpasset målgruppen. Karakterene er troværdige og ganske indfølelige. Jeg har lyst til at trække de tre hovedpersoner ind i et stort kram fortælle dem, det hele nok skal blive bedre. For jeg kan genkende mig selv i alle 3 piger. De kæmper hver især med noget forskelligt, som alligevel i bund og grund er det sammen. Kampen for at være sig selv. For at holde af sig selv, for den man er, og ikke det man kan.

Siderne vendte sig selv, og jeg havde lyst til at læse videre, når jeg lagde den fra mig. Jeg ville vide, hvordan alt det kaos, der opstår, endte. Jeg ville vide, om det hele blev bedre. For der er så meget kaos igennem romanen - men hele tiden med røde tråde og tilbageblik, der gør det muligt at følge med. Selvom bogen bevæger sig både i nutid og fortid, er det nemt at følge fortællingen og det fungerer virkelig godt. Der er hele tiden overblik og mening i det skrevne.

Jeg kunne ønske, slutningen ikke var helt så ligetil, som den er. Men på den anden side var der også en vis forløsning over den, som jeg havde brug for.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg har lånt bogen på biblioteket. Jeg havde fået den tilsendt, men af uvisse årsager er den simpelthen forsvundet fra mig!?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar