mandag den 8. april 2019

Fantastisk seje kvinder der forandrede verden

Af: Kate Pankhurst
Sideantal: 32
Forlag: Forlaget Albert
Originalsprog: Engelsk. Læst på dansk.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Der findes mange seje kvinder i verden. Og de fortjener at få deres historier og bedrifter anerkendt. Det er ikke fortællinger om alle slag kvinder, der alle har bidraget til verdenshistorien på en eller anden måde. Om det en naturvidenskablig opdagelse eller bekæmpelse af racisme.
"Kvinderne i denne bog planlage ikke at blive "bemærkelsesværdige." De opnåede store ting i deres liv ved ganske enkelt at følge deres hjerter og drømme - og udnytte deres talenter. De hørte ikke efter, når nogen sagde til dem, at der var noget, de ikke kunne. De turde skille sig ud. Og nogle af dem kunne bare ikke modstå trangen til at kaste sig ud i et vanvittigt eventyr ... eller tre!" (Citat fra bogen)
Tag på en rejse og mød Jane Austen, der skrev store romaner, men ikke blev anerkender med det samme. Eller Marie Curie, der måtte flytte til et andet land for at læse på universitet og endte med at modtage nobelprisen hele to gange. Eller kender du Rosa Parks, der ikke ville rejse sig op i bussen, bare fordi hun var sort? Måske har du hørt om Emmeline Pankhurst, der arbejdede for, at kvinder fik stemmeret?

 Denne fine, farverige bog er en fortælling, der er brug for. Der er brug for flere bøger om seje kvinder. Der er brug for fortællinger om kvinder, der tør følge deres drømme. For kvinder kan ligeså meget som mænd - og det skal alle børn vide, ligefra de er helt små.

Det er en rigtig fin bog, i god kvalitet, men fine, klare farver. Der mange, fine illustrationer, og små, korte tekster. Det er en bog der lægger op til højtlæsning og til at tale om de ting, man læser. En rigtig god måde for forældre og børn at bruge tid sammen og tale om seje kvinder og om drømme. At ingen drømme er for store, og at alle har ret til at udleve deres drømme. En klar anbefaling.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg drømte som barn om at blive astronaut. Jeg ville virkelig gerne til månen. Jeg droppede det dog senere. Ikke fordi jeg fik at vide, jeg ikke kunne. Jeg orkede bare ikke lige det der NASA-rumprogram, du ved...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar