fredag den 14. august 2020

Forbandelsen over Laitana #2 - Undergrundens Mysterier


Af: Sissel Moody
Forlag: Forlaget Klippe

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Bogen er anden del af en trilogi, og kan ikke læses separat. Du kan læse mere om den første bog HER

Linea venter på at høre fra sine venner. Hun er tilbage på jorden, mens de er blevet i Laitana. Den kamp, hun troede, hun kunne vinde første gang hun var der, er stadig i gang. Og Laitana er i endnu større fare end før. Linea savner at have venner omkring sig, og måske derfor siger hun ja til at hænge ud med Mikael, naboens søn, selvom han har udspioneret hende over noget tid. Inden hun når at komme tæt ind på livet af ham, kommer hun dog tilbage til Laitana, for at kæmpe mod den onde Exma.
"Jeg mistænkte, at der var noget galt. Noget virkede anderledes. Hvorfor havde vi ikke denne samtale i en karet på vej tilbage til Laitana? "De magiske kareter er forsvundet. Alle, vi spurgte, meddelte os, at deres kareter var blevet stjålet. Vi ville have hentet dig for længe siden. Allerede da vi blev klar over, at brevene ikke nåede frem til dig, begyndte vi intenst jagten på en karet - men uden held." "Har Exma stjålet alle kareterne?" spurgte jeg undrende." (citat side 80
Tilbage i Laitana er der en ny dreng. Peter. Linea kan mærke, han har brug for hendes omsorg, men de andre er ikke vilde med ham. Hun bliver tvunget til at træffe nogle valg, der gør ondt. Ligesom Nuga og hendes følelserne for hinanden vokser - og skaber konflikter. Samtidig er de nødt til at finde indgangen til Undergrunden, men de mangler kortet. Og hvad med de to tvillinger - hvad har de af planer, for at hjælpe Exma i kampen mod Frelseren - Linea?

Undergrundens Mysterier er en god fortsættelse til den første bog i serien om Lineas liv og oplevelser i Laitana. Hvis du kender lidt til forfatteren og bøgerne, ved du, at den første bog blev genudgivet i en redigeret udgave med nyt design. Opfølgeren er i ligeså flot design, og jeg synes, forfatteren har udviklet sig.

Fortællingen er stadig magisk og spændende. Når jeg som læser tror, at alting synes lysere, er der endnu en gang noget, der skal løses. Noget, jeg ikke havde set komme. For det meste er dette ganske interessant og giver historien dybde, men med 552 sider er det også en lang roman, og til tider blev den en anelse for lang for mig. Jeg tænker, enkelte scener godt kunne have været skåret væk, uden det havde betydet noget for den samlede fortælling. 

Sproget er godt og karaktererne troværdige. Hvor jeg i den første bog følte, Linea virker for ung, i forhold til sin alder, tror jeg mere på hende i denne fortælling. Det er som om, hun har udviklet sig, og begynder at mærke sit eget værd og sige til fra, ligesom jeg faktisk sætter pris på, at den kærlighedsfortælling, der også er i bogen, ikke er overskyggende og ikke er for meget. Jeg forstår, hvorfor Linea er som hun er, på trods af sin alder, og det er faktisk rart, ikke også at skulle forholde sig til en kæmpe kærlighedshistorie. Og det på trods af, der faktisk er lidt trekantsdrama også!

Alt i alt er det en god fantasyfortælling, med masser af fantastiske elementer. Der er både drager, kister uden nøglehuller (med med en nøgle til), en verden under jorden, magiske kort, en ond heks - og masser af konfliktfyldte og spændende scener. Hovedpersonen udvikler sig ganske meget i denne bog, og det er dejligt at se, selvom hun også bliver lidt for meget - men det er en del af vores alles udvikling.
Jeg glæder mig til den sidste bog kommer, så jeg kan finde ud af, hvordan det hele ender. For jeg er sikker på, der kan nå at ske rigtig mange ting endnu.

Bogen får 4 af 5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet mens Luna ligger syg og sløj ved siden af mig, og hiver mig lidt i armen for at få opmærksomhed og omsorg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar