søndag den 30. juni 2019

Forbandelsen over Laitana #1 (genanmeldelse)


Af: Sissel Moody
Forlag: Forlaget Klippe
Sideantal: 511
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne. Bogen er tidligere udkommet hos en andet forlag, men har nu fået nyt look og en lettere omskrivning. Dette er derfor en genanmeldelse af bogen, som jeg tidligere har anmeldt på bloggen.

Den magiske sten er første bind i en fantasytrilogi om det magiske land Laitana. Vi følger Linea, hvis liv ikke er, som hun ønsker det. Ensomhed og mobning er en del af hverdagen. Desuden tror hun på magiske væsner, selvom hun aldrig har mødt nogen. Hendes familie er helt anderledes end hende, og hun deler ikke sin tro på magi med dem. Denne tro viser sig dog at bringe hende til netop Laitana, da kun en, der virkelig tror på magi kan blive deres frelser.
"Jeg vred mine hænder i skødet. Det hele kørte stadig rundt i hovedet på mig. Der var heksen Exma, hendes forbandelse og en sten på et bjerg. Det var kun mig, der kunne røre stenen. Det var kun mig, der kunne bryde forbandelsen. "Hvordan kan du vide, at det er mig?" røg det ud af mig. Jeg stirrede på Lurany." (citat side 88)
Den spøjse Lurany får Linea overtalt til at med til det magiske land, hvor hun møder de oprørere, der skal hjælpe hende undervejs. De skal ud for at finde den magiske sten, der kan bryde den forbandelse, der ligger over landet. Linea finder ud af, hvordan det er at have venner - hvilket klart en en fordel, for der er mange forhindringer på deres vej mod den magiske sten. For den onde heks Exma ønsker ikke at Laitana bliver befriet for dem forbandelse hun har lagt. 

Forbandelsen over Laitana indeholder alle de klassiske ting, en god fantasyroman skal indeholde. Magi, ondskab, magiske væsener og mennesker. Der er venskab, kærlighed, frygten for at miste. Og så selvfølgelig en lang rejse. Alt sammen elementer, der er ganske velkendte. Der er ligeledes en fin rød tråd undervejs i fortællingen, som gør det nemt at følge med i, hvad der sker. For der er rigtig mange væsner, navne og steder at holde styr på. Men det løber ikke løbsk.

Jeg kan godt både se og læse, at denne udgave har været igennem en ny redaktør og korrekturlæser. Derudover er jeg begejstret for den nye forside. Den er virkelig flot. Jeg kritiserede bogen for at være fyldt med stave- og kommafejl i den første udgave - og der er en klar forbedring nu, omend jeg er stød på nogle fejl undervejs. Dog slet ikke så mange, at det har forstyrret læsningen!

En af de ting, jeg havde problemer med, i den første anmeldelse, var Lineas alder. Hun virker nemlig, især i begyndelsen af historien, noget yngre end sine 17 år. I denne læsning, havde jeg dog ikke ligeså store problemer med lige præcis dette. Om det er fordi, jeg har læst bogen før, og derfor ved, hvor historien og Lineas udvikling bærer hen, eller om det er fordi, jeg har hørt forfatteren tale om, hvorfor Linea er, som hun er, ved jeg ikke. Men det var i hvert fald ikke så genrende for mig, på trods af jeg stadig lagde mærke til den forskel der var i opførsel og personlighed i forhold til alderen.

Jeg synes stadig, der kunne være lidt mere "show it - don't tell it." Der er steder, hvor der er overflødige beskrivelser, eller simpelthen fortælles noget, der sagtens kunne være overladt til mig, som læser, selv at finde ud af, eller regne ud. Men det er mindre, end der var i den første udgave af bogen. Det virker som om, der har været en dybere gennemskrivning af historien, hvor der både har været fokus på det rent grammatiske, men også på det mere skrivetekniske og fortællerteknik. Alt sammen noget, der trækker op!

Bogen får 4/5 stjerner: ****


Bonusinfo: Næste del af fortællingen udkommer, som jeg husker det, til efteråret. Så det er godt, jeg lige har genlæst første del, så den står friskere i hukommelsen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar