tirsdag den 9. juli 2019

Drømmeland


Af: Ane Gudrun (tekst og illustrationer)
Forlag: Forlaget Petunia
Sideantal: 40
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.
Jeg har ikke speciale indenfor bøger, der henvender sig til mindre børn, og anmelder derfor bogen på dette præmis.

Drømmeland er en billede- og sangbog. Historien bygger på små, rimende vers, der hver især fortæller en lille bid af en piges drømme.
"Svæver til drømmeland. Her er en gedemand hilser mig velkommen her. Han præsenterer de fem skønne feer, der kommer fra frugter og bær." (citat fra bogen).
Alle vers er fyldt af illustrationer der knytter sig til det beskrevne. Pigens drøm er fyldt med fantasifyldte ting. Feer, der ligner bær, dyr der bringer blomster ud eller taler sammen. Enhjørninger, ildfluer og katte med hatte. Alt sammen noget genkendeligt, men med et twist. Der er også en rød linje fortællingen idet den ender med, pigen forsigt vækkes fra sit drømmeland og begynder en ny dag.

Det er en rigtig fin billedbog for børn, der ønsker eller har brug for en rigtig magisk tid, før de skal sove. Der er elementer, de kender fra dagligdagen, tilføjet masser af magi og fantasi. Illustrationerne er farvefulde, men alligevel med et næsten skrøbeligt præ. Forstået på den måde, at de ikke er tegnet med hård streg og skarpe kanter, men mere fine og næsten luftige. Noget jeg virkelig godt kan lide.

Versene er tilpas korte til, man kan nå at snakke om, hvad der sker på billederne. Noget der, synes jeg, er vigtigt at gøre med børn. På den måde får de forståelse for, hvad der læses og formentlig også en bedre sprogforståelse. Ligesom det er sjovere at være med til at læse, end blot t blive læst for.

Da jeg læste bogen første gang, havde jeg lidt problemer med rytmen i versende. Jeg kunne ligesom ikke finde den. Men så lyttede jeg til sangen, og pludselig var det nemmere at finde rundt i rim og rytmer. Jeg anbefaler derfor, man lytter til melodien, inden man giver sig i kast med at læse højt. I øvrigt er melodien vældig fængende, og jeg har taget mig selv i at gå og nynne den.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: De skulle eftersigende findes en deprimerende, goth-version af sangen. Men måske er det blot rygter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar