onsdag den 20. november 2019

Mission Kærestekys


Af: Sandra Schwartz
Forlag: Alvilda
Sideantal: 194
Originalsprog: Dansk

Bogen er lånt på Slagelse Bibliotek. Ingen reklame - blot en opfordring til at bruge vores fantastiske biblioteker!
Bogen er nr. 3 i en serie. Jeg anbefaler du læser de to andre i serien først. Anmeldelser kan læses her: Mission Feriekys og Mission Kærlighedskys

Siri har endelig fået Victor. Faktisk har de næsten været kærester i en måned. Og selvom lektier og irriterende fædre kan komme i vejen for at kysse, så er Siri nærmest lykkelig.
"At kysse forbrænder kalorier. 6 til 16 kalorier pr. kys alt efter intensitet. Så jo flere kys, desto mere plads til Killer King Kong-is... Så hvad venter du på? Nå ja. Suk... lektier..." (citat side 19)
Men hvordan får man kysset sin kæreste, når han hænger ud med Wondergirl på stranden mens man selv sveder over sandsynlighedsregning?  Hvad gør man, når man får stuearrest fordi man måske var ved at drukne, og derfor ikke kan lave verdens bedste månedsdag? Og når ens kæreste ikke svarer på sms'er? Og hvis man selv er klodset, distræt, og er kommet til at lave en date med en anden fyr, helt uden at ville det?

Mission Kærestekys er endnu en velskrevet tween-roman fra Sandra Schwartz. Den er fyldt med humor, akavethed, klodsethed og alt det, som en 14 årig indeholder. Skrevet med enorm omsorg for hovedpersonen. Der er ingen tvivl om, Siri gennemgår en masse følelser og akavede, pinlige og træls ting - men forfatteren har stadig en omsorg for hende, der gør det til at holde ud at læse om!

Som skrevet før, kan jeg se en del af mig selv i Siri. Den der akavethed der kun findes hos 12-16 årige. Distrætheden, ordidarréen, kringlede tanker, der gør man handler helt anderledes, end man havde planlagt. Forfatteren formår virkelig at indfange det på en måde som er genkendelig og samtidig humoristisk.

Af og til får jeg lyst til at ruske Siri og sige, hun skal tage sig sammen og se, hvorfor det hele går, som det gør. Lige på grænsen til det pinagtige. Men aldrig så meget, at jeg ikke kan overskue at læse videre.

Jeg er sikker på, mange unge vil kunne spejle sig i Siri og finde ud af, de slet ikke er alene med alle de følelser de går igennem. Om det så er jalousi, vrede, akavethed, uvidende forældre, træls søskende og irriterende, men altid dejlige, veninder.

Og hvem bliver ikke glad af at have den slags farvede bøger på reolen? Jeg gør i hvert fald!

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg har en (nu knapt så) hemmelig drøm om at skrive en tween-bog. Men det er endnu blot tanker - ikke ét eneste ord er skrevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar