søndag den 28. juli 2019

Mission kærlighedskys


Af: Sandra Schwartz
Forlag: Alvilda
Sideantal: 196
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Dette er toeren i en serie. Jeg anbefaler, du læser Mission feriekys først, hvis du ikke allerede har gjort det.

Siri er netop ankommet fra den ferie, hun aldrig rigtigt havde lyst til at tage på, men alligevel endte med at kunne lide. Fordi hun mødte Gigaidioten. Eller, Victor, som han faktisk hedder. Og som hun virkelig, virkelig, gerne vil kysse. Men som den klodsede pige hun er, ødelægger hun alt i bagagehallen.
"Jeg synker en klump og mærker, hvordan min krop pludselig bliver helt mat og geleagtig. Er det nu, det skal ske? Mit første rigtige kærlighedskys? Min lykkeboble hopper og danser af spænding og forventning. Og så sker det. Det, der bare under ingen omstændigheder må ske.  Midt i det hele toner et billede af mr. Hot frem for mit indre blik. "Ad!" Sagde jeg det højt? Fuck, det gjorde jeg vidst." (citat side 11)
Siri vælger kyllingevejen. Hun svarer ikke, når Victor ringer og skriver. Heller ikke selvom bedsteveninden Nete siger, hun skal. Og så kommer hun også til at give Amalie, den populæreste pige i klassen, det indtryk, at hun næsten er kærester med mr. Hot. Altså Mathias. Og ikke Victor. Og det er så svært at få reddet trådene ud. Og hvordan skal hun lige hjælpe Nete med ham der Valde, som hun ikke er vild med? Siri har virkelig jokket i spinaten!

Mission kærlighedskys fortsætter, hvor Mission feriekys slutter. Fortællingen er fyldt med samme humor og fart over feltet som den første. Hovedpersonen Siri fortsætter sine klodsende, småpinlige forsøg på at få alting til at gå, som det skal. Men det er svært at være 14 år og virkelig forelsket for første gang.

Forfatteren skriver med et sprog, der passer godt til målgruppen. Ligesom der er et godt flow i teksten, og sker rigtig meget, så man næsten ikke kan lægge bogen fra sig. Af og til er der lige en anelse meget fart over feltet til min smag. Som om hovedpersonen slet ikke får trukket vejret. Men måske er det sådan, det er, at være 14 år og forelsket, og viklet ind i et spind af næsten-løgne og forsøg på at få alting til at blive godt igen?

Jeg kan rigtig godt lide Siri. Hun minder lidt om mig selv. Ikke så meget på kærlighedsfronten - men alt det klodsede og småakavede. Det er som at se mig selv i den alder. Måske har de fleste, i den alder, det sådan? I hvert fald tror jeg, der er mange der skal spejle sig i Siri og hendes veninders fortællinger.

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: I bogen falder Siri over en kuffert og lander på ryggen, og har svært ved at komme op. Jeg faldt en gang på vej på lejrskole. Med en kæmpe oppakning på ryggen. Og lå der med benene i vejret og sprællede som en skildpadde, der er fanget på sit skjold!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar