torsdag den 1. august 2019

Den store zombie-bog


Af: Nicole Boyle Rødtness og Bjarke Schjødt Larsen
Forlag: Alvilda
Sideantal: 117
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Måske har du ikke mødt en zombie endnu - men ser man på mængden af serier, bøger og film - så er de lige på trapperne. Og det vil de to forfattere gerne hjælpe dig med at blive klar til.
"Den bog, du sidder med i hænderne, er den ultimative guide til zombier. Her kan du læse om forskellige slags zombier, forskellen mellem zombier og andre udøde væsener, om deres styrker og svagheder og selvfølgelig vigtigst af alt: Hvordan du bekæmper dem" (citat side 11)
Og der er ikke det, bogen ikke rummer. Vil du fx sikre dig, om en af dine klassekammerater er en zombie? Så findes der er en test, du kan tage. Ligesom du kan lære, hvilke våben der er bedst mod de udøde, hjerneelskende væsener. Og har du mødt et væsen, du er i tvivl, om er en zombie? Så kan du også lære at kende forskel på de forskellige væsener der måtte findes derude.

Den store zombiebog lever op til sin titel. Det er, helt lavpraktisk, en stor bog, fyldt med lækre billeder og fortællinger om alt, man bør vide om zombier, og hvordan man klare sig, hvis de begynder at myldre frem i gaderne. Det er tydeligt at se, og læse, at de to forfattere har erfaring i at skrive til børn og unge. Sproget er på en gang simpelt og flydende. Ligesom der også er en underliggende humor i sproget.

Bogen er en form for faglitteratur, med masser af fakta og viden, men samtidig krydret med tests og illustrationer, der i den grad kan sætte gang i fantasien. Det er ikke skønlitterære fortællinger, som de to forfattere ellers normalt skriver, men jeg kan alligevel fornemme det som en underliggende tone, idet bogen synes at være lidt sjovere end de fleste faglitterære bøger jeg har læst. Her må jeg dog indrømme, at jeg ikke har læst mange andre faglitterære bøger om zombier...

Der er kælet for detaljerne, helt ned til kvaliteten og tykkelsen af papiret. Det er en bog, jeg glæder mig til at læse med min snart 10 årige bror. Sådan en bog, jeg godt gider have liggende på bordet, selvom den indeholder ret klamme billeder og tekster om død, hjerne, blod og våben.

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg har en gang, for omkring 14 år siden, faktisk været med i en skrivegruppe med Nicole (sammen med blandt andet Camilla Wandahl og Bettina Stuhr Lindskow)). Alle i gruppen var omkring 5 år ældre end mig, og jeg var virkelig ikke særlig dygtig i forhold til dem. Eller produktiv. Men det er en længere historie, jeg må fortælle en anden dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar