lørdag den 9. november 2019

Amulet - Stenens Vogter & Stenvogterens Forbandelse


Af: Kazu Kibuishi
Forlag: Alvilda
Originalsprog: Engelsk - læst på dansk.

Begge bøger er tilsendt som gave fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Efter faderens død flytter Navin og Emily ind i et gammelt, mystisk husk med deres mor. Et hus guld af hemmeligheder - som de må finde hoved og hale i, da et monster bortfører moren til en mystisk og helt ny verden. En verden fyldt med hjælpsomme robotter, talende dyr, onde elvere - og en magisk amulet som kun Emily kan lære at styre.

Den grusomme elverkonge udsteder en dødsdom over de to søskende - men den gådefulde ræv Leon vil hjælpe dem på deres færd med at redde moderen, der er forgiftet af et af landets mystiske væsner. Undervejs går det op for Emily, at hun er nødt til at redde mere end blot sin mors liv.

Stenens Vogter og Stenvogterens Forbandelse er de to første bøger på en serie af i alt 9 bøger. De er virkelig flot illustreret og der er langt flere billeder end tekst. Derfor egner de sig godt til de mindre læsestærke børn og unge, som stadig nyder noget med substans og godt indhold. Selv en læsestærk voksen som mig nød virkelig at følge historien om de to søskendes rejse ind i en mystiske, nye verden.

Historien er flydende og illustrationerne virkelig dragende. Der sker virkelig meget, men ikke så meget, at det bliver uoverskueligt. Til gengæld så meget, at man ikke har lyst til at lægge bogen fra sig. Der er magiske væsner, talende dyr, hjælpsomme robotter og et hus på ben. What's not to like?

Der udkommer tre bøger om året - indtil alle ni bøger er udkommet. Og jeg glæder mig virkelig til den næste i rækken kommer. Jeg tror, bøgerne får en central placering på vores bogreolaer derhjemme - for de er virkelig flotte.

Bøgerne får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg har først som voksen lært at sætte pris på illustrerede fortællinger. Som barn læste jeg Anders And og Jumbobøger, men ellers ikke rigtigt noget i den genre. Nu er jeg ganske vild med illustreret læsning. Både til børn, unge og voksne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar