tirsdag den 6. april 2021

Håber ikke, jeg går midt over! - Bellas Dagbog 1


Af: Kirsten Ahlburg
Illustrator:  Katrine Louise Jakobsen
Forlag: Straarup&Co

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Bellas mor og far skændes. Hun kan høre det fra sit værelse. De prøver at skjule det - men så virker de bare helt mærkelige. En dag sker det, hun har frygtet under alle skænderierne. De skal skilles. Faderen har fået en ny lejlighed og flytter. Og det værste af det hele er, at Bella og moderen ikke kan blive i huset.
"Mor har ikke råd til at bo i huset alene. Vi skal flytte, så snart hun har fundet et sted at bo, og huset skal sælges. DET ER SYGT NEDEREN! Jeg har jo boet her hele mit liv. Mor siger, at jeg skal bo hos hende og besøge far hver anden weekend. Fint nok med mig, for far har alligevel altid så travlt, og jeg kan jo bare cykle hjem til ham, når det passer mig. SEJT, SÅ COOL KA JE VÆRE! Men det varer ikke længe. For så springer endnu en bombe. Bomben, der smadrer mit liv! Vi skal ikke bo i Aarhus!" (Citat side 21-22).

Hvordan skal noget nogensinde blive godt igen, når ens forældre ikke kan finde ud af at tale ordentligt sammen? Når man skal flytte væk fra sine veninder - langt væk? Når man skal starte på en nye skole? Hjælper det at holde ferie og få nye møbler, eller er det hele bare skod?

Håber ikke, jeg går midt over! er en rigtig fin fortælling fra et tween-perspektiv, når alting vælter. Når skilsmissen træder ind over dørtrinnet og fylder alt. Bella sætter ord på, hvordan det føles, når ens forældrene ikke tror, barnet har forstået, hvad der sker, men sidder tilbage med tanker og spørgsmål alene, eller endnu værre; må være den omsorgsfulde overfor forældrene.

Sproget er let og flydende og dagbogsformen fungerer rigtig godt. Jeg var virkelig vild med alle de små illustrationer hele vejen igennem. Der er tilpas med lethed, selvom det er et tungt emne. Der var en god balance, hvilket gør det nemmere at læse om noget svært, og samtidig have overskud til at tage det ind.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Mine forældre blev skilt lige før jeg fyldte 8. Jeg husker helt tydeligt, da jeg fik det at vide. Faktisk troede jeg, de lavede sjov med mig. Lige ind til alvoren ramte. Så nægtede jeg at tale med dem i flere timer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar