tirsdag den 16. marts 2021

Legendens Ridder #1 - I krig


Af: Jeanette Sigtenborg Rasmussen
Forlag: Straarup&Co

Bogen er sendt som gave. Alle meninger er mine egne.

Kriger hærger i prinsesse Elenas hjemland. Næsten alle mænd sendes ud for at kæmpe ved fronten. Det vil Elena også - ligesom sin bror. Men hun er tvunget til at blive hjemme bag slottets murer. Hun skal være, som alle kvinder før hende; rette ind, opføre sig korrekt, og holde af at sy og gå til middagsselskaber.
Legenden om en mystisk, hætteklædt ridder med et magisk svær viser sig, måske ikke kun at være en legende.
"Jeg bed mig i læben, mens jeg gik i cirkler på mit sovekammer. Hvis jeg rejste, ville far blive stiktosset. Han ville måske slå hånden af mig eller sende mig væk, hvis han fandt mig igen. Og hvordan skulle jeg kunne forlade slottet? Han havde jo beordret portneren til ikke at lukke mig ud. Det var en umulig og tåbelig idé." (citat side 60)
Elena nægter at underlægge sig sin ordrer fra kongen om at være en pæn pige, der ikke deltager i det store slag. Hun vil hjælpe. Også selvom det betyder, hun må stikke af fra alt det hun kender. Men er hun klar til de grusomheder, krig er? Med krig føler voldsomme handlinger og konsekvenser - og er hun klar til dem? Også selvom hun måske har fundet frem til noget, fra legenden.

Legendens Ridder 1 er en virkelig velfortalt historie. Historien om en pige, der alene på grund af sit køn, ikke må hjælpe dem, hun holder af. For krig er ikke for kvinder. Heller ikke kvinder, der kan svinge et svær. Det er en historie om en legende, der viser sig, formentlig at være sand. Det er spænding, fantasy og eventyr.

Det er en velskrevet roman, og især beskrivelserne af stæder og omgivelser var gode. Det var meget nemt at se det hele for sig. Der er ligeledes en fortælling med dybere lag, da det ikke bare er så let, at man kan drage i krig uanset køn. For hvad hvis man altid har været skånet for den ondskab, der findes? Kan man slå ihjel for et større formål? Hvad er man villig til at ofre, for at hjælpe andre?

Der en del blodige beskrivelser, som måske kan være lidt voldsomme for de yngre læsere. Selvom bagsideteksten insinuerer dette, havde det nok været meget godt, at det stod lidt mere eksplicit, for dem dem, der kan have det svært med blod og afhuggede lemmer.

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg ville have elsket den her som 10-12 årig. Da havde jeg en stor kærlighed for fantasy, og denne bog havde helt klart tiltalt mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar