fredag den 5. marts 2021

Klassiske genfortællinger


Alle fire bøger er genfortalt af Maj Bylock
Forlag: Straarup&Co

Bøgerne er modtaget fra forlaget til anmeldelse. Alle meninger er mine egne.

Oliver Twist, Robin Hood, Skatteøen og Robinson Crusoe er alle store fortællinger, mange har hørt om, fået læst, set som skuespil eller set på film. Selv har jeg kun set Skatteøen som teater da jeg var barn.

Bøgerne er korte, præcise genfortællinger. De er lette at læse, men kræver alligevel en hvis færdighed indenfor læsningens kunst. Jeg har ikke forstand på den slags - der skal man nok være bibliotekar, læsevejleder, lærer - eller måske forælder for at vurdere.

Der er skåret rimeligt meget ind til benet i fortællingerne, men det er nødvendigt for at gøre dem læsevenlige for den yngre målgruppe. Flere gange blev min nysgerrighed vakt og gav mig lyst til at læse de originale værker. Og det i sig selv er jo en god evne, for en fortælling.

Selvom der er kortet ned i fortællingerne, sker der noget hele tiden. Sproget er godt, og der holdes live i plottet og handlingen hele vejen igennem. Historierne er alle af ældre årgang og derfor er der også nogle mere eller mindre uhensigtsmæssige referencer undervejs om fx sociale forhold eller hudfarve. Jeg er splittet, fordi det hører til fortællingerne, men samtidig ikke er nødvendige.

Bøgerne egne sig fint til højtlæsning. Kapitlerne er korte og overskuelige og der kan nås mere end et, hvis der læses højt inden sengetid.

Bøgerne får samlet 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg har mange idéer om at få læst en masse klassikere. Men kommer aldrig helt i mål. Måske er det ikke nødvendigt. Måske er det okay at ønske nyere litteratur, og ikke læse klassikere, alene fordi de er klassikere?

2 kommentarer:

  1. Jeg har også en lang liste af klassikere, som jeg gerne vil læse, men når det kommer til stykket, går jeg ofte død i dem. Nogle af dem har jeg dog også været virkelig glade for - fx Den store Gatsby som jeg har læst for nyligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har læst Dr. Jekyll og Mr. Hyde, som jeg vil mene, er en klassiker - den var jeg glad for.

      Jeg vil dog slå et sag for, at man ikke behøver læser noget, bare fordi andre synes, det er et must-read eller en klassiker. Gider ikke læse noget, bare fordi det synes andre, man skal. Vil gerne ud af min komfortzone og læse ting, jeg ikke plejer - men "must reads" findes ikke for mig - for det er så individuelt.

      Men der er jo nogle få bøger, der bare holder!

      Slet