torsdag den 25. februar 2021

En af os lyver


Bogen på billedet er den engelske version. Jeg har dog lyttet til den danske version på lydbog.

Af:  Karen M. McManus
Forlag: CarlsenPuls (Penguin for den engelske version på billedet)

Alle har hemmeligheder. Nogle er bare bedre til at holde på dem en andre. Hvis det altså ikke var for en berygtet gossip-app der holder gang i sladderen på Bayview High. Alle ved, hvem der står bag. En dag sidder han til eftersidning med 4 andre elever, der alle har noget af skjule - og han kommer ikke levende derfra. Addy, Nate, Cooper og Brownyn bliver alle mistænkt i mordet på Simon. Hvem af dem, har mest af miste? Hvem af dem, har slået ham ihjel? Eller er de sammen om det?

Det viser sig, at Simon havde tænkt sig at poste store hemmeligheder om hver af de fire elever på sin app. Derfor er politiet også ivrig efter at opklare sagen, selvom der ikke er nogle håndfaste beviser. Men snart begynder nye indlæg at dukke op, og en for en konfronteres de fire unge med deres livs hemmelighed. Hvem har slået Simon ihjel? Og hvem er poster på nettet om det?

En af os lyver har været ret hypet på sociale medier - jeg har set mange tale og skrive godt om den. Så jeg havde ret høje forventninger til denne bog. Jeg synes, den levede op til store dele af de forventninger. Jeg har hørt en oversat version af bogen, og det er derfor svært at kommentere helt på den sproglige del, men der var et fint læseflow.

Det er en klassisk "hvem gjorde det?"-fortælling. Der er sket et mord, og det kan kun være nogle bestemte, der har udført det - men hvem af dem? Bogen følger fire personer og skrives fra hver deres synsvinkel - og på lydbog var det en anelse svært at følge i starten, fordi oplæseren jo lyder ens undervejs. Karaktererne er dog så forskellige, at jeg efterhånden sagtens kunne skelne dem fra hinanden.

Bogen tager fat på en masse emner. Vold, homoseksualitet, presset om altid at være god nok, syge familiemedlemmer - og alt det, der sker i en gruppe af mennesker, der ikke er venner, men som tvinges til at være fælles om noget. Ikke at blive dømt for mordet på en, ingen kunne lide. Det er mere end et mystisk mord - mere end en "ungdomskrimi." Det er også realistisk YA om svære emner og tunge tanker. Flettet rigtig godt sammen med det mystiske og krimi-elementet.

Præmissen for bogen er jo netop, at man hele tiden ved, hvem der potentielt har gjort det, men det hele  skifter, hvem der er i fokus. Og selvom fortællingen er skrevet, så man netop kommer i tvivl flere gange, så havde jeg faktisk gættet, hvad plottwistet ville være. For sådan et er der selvfølgelig. Flere små og ét stort. Jeg ved ikke, om jeg har læst for mange af den slags romaner, eller om jeg bare var heldig i mit gæt - men det ødelagde selvfølgelig lidt af aha-oplevelsen. Jeg tror dog, at for dem der ikke har regnet plottet ud, vil det komme som en overraskelse.

Bogen får 4/5 stjerner: ****

Bonusinfo: Jeg har været virkelig længe om at skrive den her anmeldelse. Jeg hørte bogen for over en måned siden. Men nogle gange sker livet.....

1 kommentar: