lørdag den 2. januar 2021

Solvej elsker ord ...og monstre



Skrevet og illustreret af: Ane Gudrun
Forlag: Forlaget Ravn

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Solvej elsker ord. Sådan virkelig elsker ord. Så meget at hun også finder på sine egne ord. Det er ikke altid de voksne gider høre på hende. De beder hende være stille. Men Solvej er nødt til at fortsætte, for der er så mange ord i hende.
"Solvej ved godt, at ikke alle har det sådan med ord. Når Solvej for eksempel siger: "Hullu mælkegrød gråhat hamlej," svarer folk: "Vær lige stille, unge dame." Til det svarer Solvej bare: "Krapyl halsklud bumfisk." "Sikke dog et barn!" siger folk så. (citat fra bogen)
En dag går hun rundt og siger sine ord, da hun finder indgangen til en anden verden. En verden beboet af monstre, der ikke kan ret mange ord. Monstre der er triste, fordi de ikke har navne. Måske nogle af Solvejs mange ord kan hjælpe?

Fortællingen om Solvej og hendes kærlighed til ord er finurlig og sød. Den handler om at være god til noget, som ikke alle sætter pris på. Men der er næsten altid nogen, der kan bruge, det man kan, til noget.

Bogen er flot illustreret og farvene følger godt plottet. Der er en del tekst på siderne, så hvis den skal læses af barnet selv, skal de have et vidst niveau. Nogle af ordenen kan være svære at læse, fordi de er volapyk-ord - men det giver anledning til en god samtale om, hvilke ord der giver mening, og hvad de lidt sværere ord betyder. For mig var der af og til lidt for meget vrøvl, men jeg sikker på, at børn vil synes det er enormt sjovt at få læst de sjove ord op. Jeg tror, det taler godt til målgruppen.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg har også altid elsket ord. Og viden. Jeg stillede mange spørgsmål som barn, og insisterede på at få svar - også selvom der ikke altid var et svar. Jeg var nok lidt irriterende. Faktisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar