tirsdag den 12. januar 2021

Den hvide enkes død



Af: Nicole Boyle Rødtnes
Forlag: Alvilda

Bogen er en gave fra forlaget. Alle meninger er i mine egne.
Bogen er nummer to i en trilogi. Den kan ikke læses separat. Du kan læses en anmeldelse af den først bog i serien på bloggen. 

Har du ikke læst den første bog i serien, vil der forekomme spoilers.

Emmas', nu Elias', hemmelighed blevet afsløret - og for det traffes han brutalt på dommens dag. Borgerne i Viduana er rystede og tanker om oprør spirer frem. De tre enker forsøger at holde styr på det hele og især den Sorte Enke er vred. Elias er hendes barnebarn og familie svigter ikke hinanden. I mændenes kvarter er Silas ikke afholdt. Han har dræbt Jastar i selvforsvar - men kæmper med skylden over hvad han har gjort. Især overfor Clara. Der bærer på en ny hemmelighed.
"Da vi krydser Skammens Cirkel, rammer stanken mig. Stanken af urin, afføring og blod fra de straffede. Siden Dommens dag har jeg undgået dette sted, men nu glider mit blik hen over gabestokkene på mændenes del af pladsen. Der hænger Emma ... eller Elias. Jeg skal stadig rette mig selv, for i mit hoved er han stadig Emma." (citat side 39)
Den hvide enke kommer til skade, og Claras job bliver at passe hende. Undervejs lærer hun mere om Viduanas historie, og forstår, hvorfor hendes mor valgte, de skulle bo der. Samtidig kæmper hun for at finde på en måde at flygte. Elias kommer tættere på at kunne få hævn over Den sorte enke og hendes brutale måde at styre byen på. Og Silas forsøger at hjælpe alle, der har brug for det. Men mest af alt Clara.

Den hvide enkes død er en eminent efterfølger til Den sorte enkes by. Som jeg skrev i den første anmeldelse: Hold. Nu. Op! Der er satme gang i alting i disse fortællinger. Alle følelser sættes på spil, og jeg skulle holde vejret flere gange for ikke at græde undervejs.

Bogen fortsætter hvor den første slap - og det er de samme karakterer vi følger. Dog er endnu en stemme dukket op - Justina. Den sorte enke. Det er virkelig spændende at høre fra hendes synsvinkel også, selvom jeg absolut ikke har meget til overs for hende.

Endnu en gang er det eminente sætninger, fyldige beskrivelser, og karakterer man virkelig føler for og med. Jeg hepper på dem, jeg sørger med dem, jeg holder vejret, når alt er galt. Forfatteren formår at fortælle med en kæmpe indlevelse og jeg har ingen problemer med at se omgivelserne eller karaktererne for mig. Der er sidefortællinger jeg slet ikke havde set komme og der træffes beslutninger, jeg ikke havde regnet med. Og så slutter vi med en noget voldsom cliffhanger - og der er godt nok lang tid til den næste kommer. Det bliver virkelig svært at vente!

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Endnu en gang jeg hørt bogen på lydbog. Og det er stadig formidabelt læst op - og jeg føler ikke, man overser detaljer eller vigtig viden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar