fredag den 15. januar 2021

The Truth About Keeping Secrets



Af: Savannah Brown
Forlag: Penguin Books

Bogen er købt i udlandet og læst på engelsk. Den kan ikke købes på dansk. Den kan købes fysisk på nettet eller høres gratis på appen Libby gennem biblioteks login.

Sydneys far dør i en solobilulykke. Han er den eneste psykiater i området, og kender til rigtig mange hemmeligheder. Midt i sin sorg bliver Sydney næsten sygeligt optaget af, om faderend død nu også er et uheld. Politiet kan ikke finde årsagen til, han kørte galt. Og måske en syg patient ønskede ham af vejen? Samtidig dukker June op til begravelsen. Skoles homecoming queen, og bestemt ikke en af Sydneys venner.
"Twelve along, four down. I counted right. I knew I counted right. So it was definitely Dad's grave. It had to be. But I had no idea what June Copeland was doing there." (citat side 43)

June var patient hos Sydneys far. Hun er mystisk, sjov, smuk, og deler noget af Sydneys sorg over tabet. Også selvom hun aldrig deler sine tanker sådan rigtigt. Men hun forstår. Og hun og Sydney bliver tættere, da de begynder at følges til skole. Sydney ved godt, June har en kæreste. De er det perfekte par, men det sætter ikke en stopper for de følelser, der gror frem midt i sorgen. Samtidig begynder anonyme, truende beskeder at tikke end hos Sydney. Måske blev hendes far virkelig slået ihjel? Men af hvem? Og hvorfor?

The Truth About Keeping Secrets er en spændende fortælling. En fortælling om sorg, om hvordan den ikke er lineær. En fortælling om intense venskaber, forelskelse, mystik. Om at ville gøre alt, for at sandheden gør mindre ondt. Om at være vild med en, man ikke kan få. Om kærlighed, vold, vrede og sorgbearbejdelse. Der er så mange temaer, og de fletter sig ind og ud af hinanden på en fin måde, der hele tiden har en rød tråd. Jeg havde set plottwistet komme i lidt for god tid, hvilket trækker lidt ned min bedømmelse, men det var stadig interessant og vigtigt for fortællingen. 

Jeg kan godt lide karakterudviklingen hos Sydney. Og faktisk også June. Der sker rigtig meget i dem begge - og mellem dem. Der er fokus på LGBTQIA+ og hudfarve gennem fortællingen. På en måde der virker naturlig og ikke forceret.

Der sker rigtig meget hele tiden, men jeg tabte ikke tråden undervejs. Sproget er svært at skrive om. Jeg forstår ganske engelsk, men føler mig ikke stærk nok til at tale om den sproglige del i en bog, når det ikke er mit eget sprog. Det føltes dog ganske flydende hele vejen igennem.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo:
Det var den første bog, jeg læste/lyttede til i 2021.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar