søndag den 25. oktober 2020

Talent - Det svære valg


Af: Pernille Sloth Lindhardt
Forlag: Alvilda 

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlag og forfatter. Alle meninger er mine egne.

Alba er virkelig god til at stå på skøjter. Faktisk så godt at hun bliver danmarksmester. En talentspejder har set hende vinde og tilbyder hende en plads på Skøjteakadamiets talentlinje. Men det kræver, hun flytter væk fra sin skole, sine veninder, og det liv hun kender. ALba begynder at tvivle på, om hendes talent er ligeså vigtigt for hende, som det synes at være for hendes mor.
"Jeg kan slet ikke få styr på mine tanker. Det med Skøjteakadamiet lyder vildt fedt. Det ville være en stor mulighed for mig. Men det ville også betyde, at jeg skulle forlade alle dem, jeg kender ... far, Laura, og de andre i klassen. Pludselig begynder jeg at fryse, og det er ikke kun udenpå. En isnende kulde breder sig i mig, og det begynder at svie og prikke i min hud. Hvordan kan man både have lyst og ikke have lyst til noget på samme tid?" (citat side 21)

Alba har et svært valgt at træffe. Det bliver ikke nemmere, da hendes bedste veninde heller vil være sammen med en anden fra klassen. Og ovenikøbet har delt et billede af Emil på sin instagram. Emil, som Laura udmærket ved, Alba er vild med. Uvenskab, teenagliv, forældre (der også skændes en del), og kærlighed fylder i Albas liv. Oveni den store beslutning, der skal træffes.

Talent er en fortælling, der sætter fokus på rigtig mange ting. Selve hovedeplottet er, for mig at se, det at besidde et stort talent, og hvordan man skal forvalte det, når man samtidig går i 8. klasse og gerne vil være som de andre. Derudover er der de næsten uundgåelige elementer i bøger til teenagere - venskab og kærlighed. Derudover et lille biplot omkring Albas forældre. Det er lige lidt meget i en bog der er under 100 sider.

Hovedeplottet er interessant. Valget mellem at bruge sit store talent, og "bare" få lov at være som de andre er svært. Jeg tror også, det er noget, flere unge kender. Måske det ikke er så stort et talent som Albas, men man skal tit vælge. Og valg har konsekvenser. Uanset hvad man vælger, har det konsekvenser. Ligesom det, at Albas mor har markante holdninger til, hvad Alba skal vælge, tænker jeg er genkendeligt. Konflikten mellem hvad ens forældre siger, og hvad man selv vil. Et vigtigt tema, som jeg synes fremstår godt og velfortalt. Sproget er fint, og jeg havde en flydende læseoplevelse undervejs. 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg tænker om den del, der handler om forældrenes forhold. Jeg vil tro, der kommer en opfølger til denne bog. Og måske det synes bedre i den næste bog? For mig at se er denne bog for kort til at indeholde så mange dele. Talent-delen og venskabs/kærligheds-delen (som også er en konsekvens af talentdelen) er rigeligt til en bog, der ikke er længere. At tilføje endnu en dimension bliver for meget - især fordi den ikke udfoldes nok. Det er små sætninger his og her som ikke følges op, fordi der er så meget andet, der skal frem også. Fortællingen ville have haft godt af minimum 50, men gerne 100 ekstra sider. Så ville den komme mere til sin ret.

Ovenstående gør nemlig også at karakterne fremstår lidt flade. Jeg lærer kun Alba at kende. Ingen af de andre personer har særlige kendetegn eller giver mig noget ekstra. Måske fordi der ikke er mere plads at folde dem ud på?

En sidste ting, der irriterede mig, var tidslinjen. Bogen foregår lige op til en sommerferie. Alba er netop blevet danmarksmester i kunstskøjteløb. Jeg har tjekket op på min fornemmelse - nemlig at alle mesterskaber de sidste 5 år (så langt tilbage jeg har tjekket) har ligget i december. Der er en begivenhed i bogen, der er vigtig for fortællingen, som sker til en sommerfest. Det kunne snildt være en julefest. Der er en anden ting, jeg ikke vil spoile, som måske har været årsagen til, der sommer er valgt som tid. Men for mig er det et stort plothul, når der realistisk aldrig er mesterskaber om sommeren. Skøjtehaller bliver brugt fra august til marts at professionelle. Ikke om sommeren.

Det er ikke en dårlig fortælling, selvom jeg har noget kritik af den. Jeg er sikker på, mange vil finde den spændende og der er masser af genkendelighed i fortællingen. Jeg håber, der kommer en opfølgning, så jeg måske kan lære karakterne mere at kende. Få lov at komme mere i dybden.

Bogen får 3/5 stjerner: ***. Jeg vaklede mellem 2 og 3 stjerner. Det trækker op, at jeg er glad for hovedeplottet.

Bonusinfo: Jeg er elendig til at stå på skøjter. Men husker det som sjovt at være i skøjtehallen, da jeg var yngre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar