tirsdag den 18. august 2020

Woodwalker 1-5


Af: Katja Brandis
Illustrator: Claudia Carls
Forlag: Straarup&co

Bøgerne er anmeldereksemplarer. Alle meninger er mine egne.

Hvis man ser Carag gå omkring, vil han umiddelbart ligne en almindelig dreng. Men det er kun indtil han forvandler sig. Han er woodwalker - et menneske, der kan tage form som dyr. Eller omvendt, hvis du spørger de woodwalkere, der helst lever fuld tid som dyr. Carag er vokset op som puma. Menneskelivet trækker i ham, men hans pumafamilie ønsker ikke at leve som mennesker. Derfor forvandler han sig og stikker af. I den nærmeste by bliver han fundet, og alle kender ham nu som "Mystery Boy" - drengen der kom ud fra skoven.
"Mystery Boy" har de kaldt mig. Aviser og tv skriver om mig. Jeg er den mystiske dreng, der en dag kom ud fra skoven: "Ingen ved, hvem han er. Heller ikke ham selv, for han har mistet hukommelsen." I virkeligheden er der ikke noget galt med min hukommelse, og jeg husker alt. Selvfølgelig også den afgørende dag, hvor jeg mødte mennesker for første gang..." (citat fra den første bog)
I en plejefamilie vokser han op som Jay. Hans plejesøskende synes ikke at kunne lide ham, og det er svært ikke at kunne være puma bare en gang i mellem. Men så møder han Lisa Clearwater - forstanderinden på Clearwater High. En kostskole kun for woodwalkers. Jay, der nu igen kan være Carag, møder andre som ham. Pige, og egernet, Holly og drengen, der også er en bisonokse, Brandon, bliver hurtigt Carags bedste venner. Og dem får han brug for - for den onde Andrew Milling, der selv kan skifte form, er ude på at skade menneskene. For Milling er woodwalkers mere værd og det vil han have anerkendt. Samtidig er det ikke nemt for Carag er være den  nye på skolen. Slet ikke når ulve-koblet hele tiden er efter ham. Og kan en puma være vild med en wapiti (måtte google dette dyr!)?

Woodwalkers er et fedt univers. Det er mennesker, der kan skifte form til dyr. Alle slags dyr. Vi møder changere (det kaldes de også), der kan skifte til myre, edderkop, slange, racekat, stinkdyr - der findes ikke det dyr, der ikke kan være menneske bag al pelsen. Eller skellene. Eller hvad de nu har. Bøgerne er flot illustreret undevejs, og de er nemme at læse.

Der er mange navne og dyr at holde styr på undervejs, og det tog mig lige en bogs tid at finde rundt i det hele, men så var det også nemt. Der sker rigtig mange ting, og mange af dem løses i hver bog, men det onde er stadig på spil og driver fortællingen frem. For udover at være en fortælling om at redde verden, og det også fortællinger om venskab, tillid og håb. Om ikke at være den, andre tror, man er, og om at længes efter t fortælle det. Det er fortællinger om savn og sorg over ikke at være hos sin rigtige familie og om bare at ville passe ind.

I begyndelsen følte jeg, der var lånt lige lovlig meget plot-idé fra Harry Potter-universet. Berømt dreng trives ikke, kommer på en skole og får to gode venner, der hjælper ham på hemmelige missioner med at slå den onde fjende. Der er ovenikøbet en gruppe elever efter ham. En forstander der synes, han er noget særligt. Og en lærer, der absolut ikke kan lide ham. Det minder lidt om noget, man har læst før, ikke? Det er ikke samme univers, men måske forfatteren er inspireret? Det var især i de 3 første bøger, jeg lagde mærke til dette.

Alt i alt vil jeg dog sige, det var en god læseoplevelse og jeg glæder mig, til der kommer flere bøger i serien.

Bøgerne får som serie 4/5 stjerner **** (jeg giver ikke halve stjerner. Havde tænkt 3,5, men vælger at runde op, da jeg nød bøgerne ganske meget).

Bonusinfo: De tre sidste bøger har jeg primært hørt som lydbøger, da jeg har skulle køre meget i bus. Der kan jeg ikke læse, så blev virkelig glad, da jeg så, de var kommet som lydbøger!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar