søndag den 8. marts 2020

Altid på


Af: Henriette Wich
Forlag: Straarup&Co
Sideantal: 75
Originalsprog Tysk. Læst på dansk.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.


Luna føler sig gennemsnitlig. Ingen lægger virkelgi mærke til hende. Heller ikke selvom hun har tre gode veninder, hun ses med ofte. De er sevfølgelig klogere, smukkere og mere musikalske end hende. Så Luna beslutter sig for at gøre noget ved sin gennemsnitlighed.
"Hvis man uploader en video, er der masse af mulighed for at få opmærksomhed. Hver dag bliver de bedste klip highligthet, og Star of the Day bliver kåret. Og så er der forskellige kategorier, hvor man kan blive Best of ... Unge, der er uperfekte og bevæger sig naturligt og spontant, er enormt populære. Deres skære indfald og sjove grimasser får masser af grin frem" (citat side 19)
Luna beslutter sig for at blive en ny version af sig selv. En sejere, bedre version. Så hun begynder at lægge vidoer op på en app. Hun får hurtigt likes. Og det begynder at blive vigtigt for hende. Rigtig vigtigt. Desuden får hun problemer med sine veninder, fordi hun ikke længere er sig selv. Søvn begynder også at blive en mangelvare, og det hele er slet ikke, som hun forventede, det ville blive.

Altid på behandler et vigtigt emne, som mange unge helt sikekrt vil kunne relatere til. Ligesom deres forældre nok også vil kunne. Forlaget har sat aldersgruppen til 10-14 år, og det, synes jeg, er et meget vidt spænd. Dels fordi læseevnerne ofte er forskellige, og dels fordi man har en helt anden forståelsesramme når man er 14, end når man er 10. Dete bredde spænd i alder er måske årsagen til, bogen ikke er længere end 75 sider. For det er nemlig en kort bog. Det er der i sig selv ikke noget galt med, for gode bøger, kan godt være korte. Desuden er det vigtigt, at der findes litteratur, der tager gode, spændende og alderssvarende emner op, til de mindre læsestærke unge.

Desværre fungerede det ikke helt for mig. Fortællingen kom aldrig rigtig i dybden, og jeg fik aldrig rigtig lært at holde af hovedpersonen, på trods af, jeg virkelig godt forstår hende. Jeg forstår godt, hvorfor og hvordan telefonen, internettet og apps tager overhånd. Jeg bruger selv min telefon alt for meget. Men jeg lærte hende aldrig rgitig at kende. Hvorfor føler hun sig så gennemsnitlig? Hvorfor er hun havnet, hvor hun er? Hvad sker der i hendes liv? Der er ingen baggrundshistorie, der gør, at jeg forstår den nutidige historie. Hovedpersonen er ikke likeable. Og ingen af de andre personer spiller en vigtig nok rolle til at være interessante. I så fald skulle bogen have været længere.

Bgsideteksten beskriver selv, at det er en bog om venskab, mobiler og sociale medier. Men den er meget ensidig i sin beskrivelser af sociale medier og fokuserer kun på én slags app (med msuikvidoer). Jeg synes, det er ærgerligt, for der er så mange gode ting ved sociale medier og internettet. Ja, der er magne faldgruber, og der er meget, voksne skal være opmærksomme på, omkring deres børns brug af disse medier. For mig er det også fint, at det er regler for, hvor, hvornår og hvrodan man bruger sin telefon, men det er vigtigt for voksne at forstå, hvorfor unge (og voksne som mig!) er på nettet. Hvad det er, der foregår, hvad det er, de unge (og børn) laver. Det er en stor del af deres liv. De skaber venner, har gode sammenhold, de lærer en masse kompetencer (fx sprog), og udvikler sig helt enormt. Der skabes relationer og der findes masser og masser af god content på nettet. Det handler om, at voksne skal sætte sig ind i, hvorfor børn er på sociale medier, og hvad de laver.

Bogen her giver ikke et indblik i den positive side. Den giver ikke et nuanceret billede af, hvad der sker i de unges liv. Og det er jeg ked af. For sociale medier er ikke en dårlig ting. De skal abre brugers rigtigt.

Bogen får 2/5 stjerner: **

Bonusinfo: Jeg bruger selv min telefon rigtig meget. Og jeg burde virkelig være bedre til at lade den ligge. Det må jeg hellere love Luna (altså min Luna!) at gøre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar