torsdag den 5. december 2019

Mindre end en kilometer væk


Af: Sarah Engell
Forlag: Carlsen
Sideantal: 111
Originalsprog: Dansk

Mindre end en kilometer væk er en samling noveller. Nogle har været udgivet før, mens der også er nogle helt nye med. Det er forfatterens første novellesamling, og hun har udtalt, at hun ikke var sikker på, om hun formåede at skrive gode noveller. Fordi fortællingerne skal rumme meget, på knapt så mange sider. Men lad mig slå det fast: Sarah Engell kan også skrive noveller.

Novellerne har ikke en bestemt rød tråd eller sammenhæng. Udover de alle sammen handler om mennesker. Mennesker hvis drømme brister, mennesker der længes efter noget, der både er meget langt væk og helt tæt på. Mennesker på flugt. Fra krig, fra rotter, fra andre, fra sig selv.
"En af rotterne skubbede til min stol. Så hårdt, at stolen, med en hvinen, kørte flere centimeter over gulvet. Jeg greb fat i bordkanten. Rotten så på mig med småbitte pupiller og viste tænder. Rottetænder gror en centimeter om året og er så skarpe, at de kan gnave sig gennem marmor. Det havde jeg læst på nettet." (Citat, Rotterne, side 51)
Selvom novellerne tager os rundt i verden, så formår de alle sammen at gøre det, som Sarah Engell kan få ord til at gøre. Røre én dybt derinde, hvor det gør ondt. Og hvor det også gør godt. Sætter tanker i gang. Får én til at reflektere over livet. Det beskrevne - og ens eget.
"Jeg havde 431 matches, udover dig. De fleste var nemme at sorte fra. Selfiemed kat Venstreswipe. Selfie på badeværelset. Venstreswipe. Solbriller på samtlige billeder. Venstreswipe. Bar overkrop. Venstreswipe. Rullekrave. Venstreswipe. Kyssemund. Venstreswipe. Der gik lige tilpas tid mellem dine beskeder. Ikke for kort, så du virkede desperat. Ikke for længe, så du virkede ligeglad" (Citat, Mindre end en kilometer væk, side 15)
Nogle af novellerne rammer lige ned i hverdagen. Den jeg selv kender. Andre tager mig med på en forfærdelig rejse med båd. Eller gemt i et klædeskab. Og selvom der er stor kontrast, fortællingerne i mellem, så gør det ikke noget. Der er stadig er flow hele samlingen igennem. Sproget er flydende. Beskrivende. Jeg mærkede ikke, at novellerne ikke alle er skrevet specifikt til denne samling, men skrevet på forskellige tidspunkter.

Jo, Sarah Engell kan godt skrive noveller. Og du snyder dig selv, hvis du ikke læser dem.

Samlingen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Min yndlingsnovelle er Rotterne. Gæt selv hvorfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar