torsdag den 5. september 2019

Fanden og 39 andre småmorbide, hverdagsmagiske skyggefortællinger


Af: Karoline Hedegaard Brander
Forlag: Forfatterskabet.dk
Sideantal: 185
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlag og forfatter. Alle meninger er mine egne.

Som titlen antyder er inderholder bogen en lang række noveller med både et hverdagsagtigt, smårmorbidt og magisk strejf. Mange af fortællingerne indholder ting, der er lette at forholde sig til. Livet generelt, vægtproblemer, selvtillid, børn, nok tid.
"Hun var begyndt at træne. Ønskede sig baller af stål og knoklede på, så sveden sprang hende fra pande og armhuler. For satan, hvor hun slet i det. I måneder løb hun den halv jord rundt på et løbebånd og løftede mere jer end en kran i Nordhavnen." (citat fra novellen Blæver, side 50) 
I hver fortælling sniger morbiditeten og de magiske strejf sig ind. En er så kedelig som tapet - men finder lykken i at blive tapet.  En er blevet så firkantet med tiden, at hun ligeså godt kan sove i en specialbygget kiste - og købe urnen med, med det samme.

Alle novellerne er virkelig velskrevet. Sproget er levende og finurligt. Det er gennemarbejde sætninger, der er lækre at læse. Der er ingen tvivl om, forfatteren kan noget med ord. På den måde var det en lækker læseoplevelse.

Indholdet er i og for sig også godt - men meget specielt. Næsten lidt bizart? Dette er ikke en dårlig ting - men det tog mig noget tid, at vende mig til at læse noget, der på den ene side var relaterbart og på den anden side fuldkommen underligt. Jeg er sikker på, det er det forfatteren gerne ville - ramme der, hvor hverdagen møder det morbide og bizarre. Og det har hun gjort. Dog lige en anelse for meget til mig. Det blev lige en tand for underligt.

Dermed ikke sagt, det ikke er en læseværdig novellesamlingen. For som skrevet er den virkelig velskrevet og gennemarbejdet. Jeg var nok bare ikke helt den, der sætter nok pris på det bizarre. Til gengæld tror jeg, novellerne vil kunne bruges til analyse i skolen. Dét skal der nok komme noget interessant ud af!

Bogen får 3/5 stjerner: ***

Bonusinfo: Jeg hadede analyse i skolen. Der var jo ikke noget rigtigt svar (noget mere rigtigt end andet, men aldrig noget helt rigtigt). Jeg ville have et svar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar