mandag den 11. februar 2019

Vildheks - Ildprøven


Af: Lene Kaaberbøl
Forlag: Alvilda
Sideantal: 156
Originalsprog: Dansk

Bogen er en gave tilsendt fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Clara er en helt normal 12 årig pige. Men det er ikke helt normalt, da en kæmpe stor kat overfalder hende en morgen, da hun skal i skole. Det er heller ikke normalt at hendes mor tager hende med ud til Moster Isa, som hun faktisk aldrig rigtig har kendt. Og så kommer tågen, og den underlige skabning med vinger, som Claras bedste ven Oscar slet ikke er.
"Så kom der pludseligt et vindpust der fejede tågen til side. Eller i hvert fald noget af tågen. Det var som om der blev en slags tunnel midt i det hele, en græssti med tågeloft og tågevægge. Og hen ad den sti kom der ... noget. Det var ikke et menneske. Jeg har i hvert fald aldrig set et menneske med vinger der ragede et par meter op over hovedet." (Citat side 38)
Claras mor sender hende på ferie hos Moster Isa. Eller, det er slet ikke en ferie. Det er mere en form for skoleophold. Et hekseskoleophold. For Clara er en vildheks. Og ikke nok med, hun skal forholde sig til dét, så skal hun også forholde sig til Kimæra - den bevingede noget, der nu er efter hende. Desuden skal hun lære at være vildheks, og det er ikke nemt. Der er så meget at lære, og ikke nok tid. Clara har slet ikke lært nok, da hun skal igennem fire ildprøver for at bevise, hun ikke har løjet om, Kimæra forsøgte at bortføre hende.

Vildheks er mit første bekendtskat med Lene Kaaberbøl. Men det bliver ikke mit sidste. Jeg var vild med med fortællingen om Clara. En eventyrlig fortælling om at finde sig selv i en helt ny position i livet. Som om det ikke er hårdt nok at være 12 år - forstil dig lige at finde ud af, du er en heks!?

Sproget er livligt og let og givet en god læseoplevelse. Karaktererne er nemme at fornemme og føle, og det er ikke svært at sætte sig ind i Claras frustrationer og angst. Samtidig vokser hun så fint med opgaverne, uden at det hele fremstår for nemt.

Jeg glæder mig til at læse videre og opleve flere eventyr med Clara - og jeg anbefaler, du også læser med!

Bogen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg har fået anbefalet både denne serie og Skammerens datter flere gange. Burde klart være gået i gang noget tidligere!

4 kommentarer: