onsdag den 13. februar 2019

Mine læsevaner

Image result for reading habit

Jeg har nogle gange ret god tid, i en nattevagt, til at skrive blogindlæg. Sådan en nattevagt er det lige nu. I hvert fald i skrivende stund. Hvordan det står til om 5 minutter er uvist. Men roen er der for nu, og det vil jeg udnytte til at skrive lidt om mine læsevaner.

Jeg har et fuldtidsarbejde, hvor jeg arbejder på forskellige tidspunkter af døgnet. Oftest fra 7-15 eller fra 23-7. Jeg skal gerne have omkring 7 timers søvn. Derfor går jeg oftest i seng omkring 21.30 eller 22. Så skal der også lige laves mad, måske tages et bad - og jeg vil simpelthen også så gerne være sammen med min fantastiske hustru. Jeg har 10 minutter på cykel, på arbejde - så det bliver ikke til meget læsning eller lydbogs-lytning på den front. Så hvornår læser jeg så?

Derhjemme har jeg ikke faste læserutiner. Og jeg får heller ikke læst hver dag. Nogle gange er jeg for træt efter arbejde, nogle gange vil jeg heller se en film eller serie, og nogle gange er der bare for mange andre ting.
For det meste læser jeg i mine friweekender, hvor der er mere tid til, jeg sætter mig ned og fordyber mig. Det sker også, jeg læser om morgenen inden arbejde - men det er oftest, hvis det er en virkelig spændende bog.

Hvis jeg kører alene i tog, har jeg altid en bog med. Kører jeg i bus, bliver jeg kørersyg, hvis jeg læser. I stedet hører jeg ofte lydbog på lange busture. Det gjorde jeg også, da cyklede længere til og fra arbejde.

Jeg indrømmer det gerne - jeg læser også på toilettet. Oftest en af de "toiletbøger" vi har liggende - det er gerne Nynnes dagbog. Dem kan jeg nærmest udenad. Det kan også være et Sygeplejersken blad.

Jeg læser ofte på mine nattevagter. Oftest mellem midnat og klokken 3. Efter klokken 3 kan jeg godt være for groggy, eller hvordan man nu bedst beskriver sin tilstand, når man arbejder på det tidspunkt af døgnet. Især hvis jeg sidder fast vagt hos en patient, der sover, er der god ro.

I virkeligheden har jeg nok ikke en reel læsevane. Jeg læser, når jeg har tid og lyst. et må aldrig blive en pligt. Det sker da, at jeg sådan skal tage mig lidt sammen til at færdiggøre en bog, der ikke lige falder i min smag. Men jeg færdiggør altid bogen. Ikke kun når det er anmelderbøger. Jeg sætter en ære i, at læse en bog færdig. Fordi... Tjah, tænk hvis den blev bedre? Og stædighed!

Jeg bruger altid bogmærker - ingen æselører hos mig. Til gengæld bruger jeg alt muligt som bogmærke. En kvittering, et stykke toiletpapir, en tusch (med sikkert lukket prop!).

Derimod har jeg det med at få krøllet omslagene, hvis en bog har et sådan. Mest fordi jeg altid har bogen med mig i en taske. Jeg er også sådan en, der tit spilder ting. Men jeg forsøger virkelig at være påpasselig med mine bøger. Der er dog nogle enkelte, der har kaffepletter. Ups!

Hvad har du af læsevaner?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar