lørdag den 2. februar 2019

Jeg ser dig


Af: Michella Rasmussen
Forlag: Tellerup
Sideantal: 319
Originalsprog: Dansk

Augusta er startet i gymnasiet. Men det er ikke helt, som hun forestillede sig. Det ser så let ud for hendes bedste veninde, Frederikke, mens det for Augusta er svært at falde til. Hun savner den gang det bare var hende og Frederikke. Selvom hun ikke er helt sikker på det, siger hun ja til at tage med Frederikke og nogle andre klassekammerater til Sunny Beach. Hun kan heldigvis tjene nogle penge til turen ved at tutor for Oliver, der har brug for ekstra støtte efter han er blevet blind.
"Frederikke klapper sin matematikbog sammen. "Hvordan gik det med ham du skal være tutor for?" indvendig skærer jeg en grimasse. "Det skrev jeg da til dig." "Gjorde du?" Hun tager sin mobil op fra bordet. "Det gik fint nok," svarer jeg, selvom det er noget af en overdrivelse. Oliver blev mere og mere tvær som tiden gik, og Linda så overhovedet ikke ud til at lægge mærke til det da vi talte videre inde i stuen om løn og tidspunkter." (citat side 27)
Oliver er ikke glad for at få en tutor. Han er faktisk ikke glad for ret meget. Alting er noget lort. Men lidt efter lidt accepterer han, at Augusta besøger ham. De opdager, at de har mere tilfælles end man skulle tro. Blandt andet kærligheden til klassisk musik. Imens Augusta forsøger at finde ud af, hvad det er, Oliver får hende til at føle, forsøger hun også at finde ud af, hvem hun selv er. Og det er ikke helt nemt, når der er så mange forventninger til hende.

Jeg ser dig er en fin og realistisk fortælling om at finde sig selv. Det er også fortællingen om at være ung og i krise efter en ulykke. Romanen er baseret på Augustas synsvinkel og det er derfor mestendels hendes tanker og følelser der gives et indblik i. Men den beskæftiger sig også med Olivers følelser om det at være blind og i krise. Jeg ville gerne have vidst mere om Olivers tanker, men på den anden side er det måske netop det, at Oliver holder så meget inde, der gør ham til den han er - og gør fortællingen til det, den er.

Sproget er flydende og Augustas tanker og følelser er genkendelige. Det er svært for de fleste 16 årige at finde ud af, hvem de er og især når de er i en ny kontekst. Det er derfor let at følge hende og føle med hende. Det er en ganske fin relation Augusta og Oliver får opbygget, og den bliver ikke kliché-agtig men er dermiod troværdig med sine op- og nedture.

En ting der gik mig på under læsningen var Frederikkes optagethed af  bakterier og at spritte hænder. Det er noget der nævnes nok gange til at stikke ud - altså at hun er mere end normalt optaget af, at der ikke er bakterier, at få sprittet hænder, tørre borde af og gå i lange bade. Men det er ikke noget der ellers sættes ord på eller tages op. Måske er det en arbejdsskade at jeg lægger så meget mærke til det? Måske er det fordi der kommer en roman der følger Frederikkes liv? Jeg synes i hvert fald at fortællingen enten skal beskæftige sig mere med det - eller slet ikke. Det er ikke en nødvendighed for plottet, så jeg antager, det er med af en årsag. Denne årsag fremstår dog ikke klar og tydelig for mig.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg er måske nok lidt arbejdsskadet i forholdt til at lægge mærke til ting der "stikker ud" hos personerne i fortællingerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar