tirsdag den 22. januar 2019

Sygeplejersken og voldtægtsforbryderen

https://imgcdn.saxo.com/_9788740495010/0x500
Af: Malou Alstrøm
Forlag: Selvudgivet på Saxo Publish
Sideantal: 34 sider i PDF-format
Originalsprog: Dansk

Den sygeplejestuderende Sarah er taget til havefest. Her møder hun lægen Marcel, som hun instinktivt føler noget for. Men kort efter bliver hun dårlig og må følges i seng.
"Jeg har det lidt varmt" sagde hun undskyldende. Hun havde det for varmt. Alt for varmt. "Undskyld" sagde hun "men, jeg tror jeg skal ind i skyggen" og hun vendte sig for at gå, men mistede balancen. Det sortnede for hende et øjeblik. Marcel greb hende og løftede hende op. Hendes veninde kom ilende." (citat side 10)
Sarah vågner op og har en dårlig fornemmelse. Hun er sikker på, Marcel har forgrebet sig på hende. Marcel nægter alt. Der bliver fundet spor af GhB i Sarahs blod - og det viser sig, at hun er gravid. Sarah er nu overbevist om, at hun blev udsat for en voldtægt den nat. Men Marcel har en anden teori, og han hjælper Sarah til huske tilbage finde frem til sandheden.

Sygeplejersken og voldtægtsforbryderen er tydeligvis en fortælling med noget på hjerte. Den behandler et sårbart emne som drugrape og hvordan man som offer kan huske, eller måske ikke huske, hvad der er sket. Det er et vigtigt emne at skrive om og få nedbrudt tabuer om. Desværre er denne korte historie, ja jeg vil kalde det en lang novelle, ikke noget jeg vil anbefale andre at læse for at få indsigt i emnet. Det vil jeg ikke af flere årsager.

For det første er fortællingen ikke velskrevet. Der er flere stavefejl og grammatiske fejl undervejs. Der mangler en grundig korrekturlæsning. Sproget føles ikke flydende, og sætningerne føles kluntede. Der bruges af og til ord der virker forkerte i forhold til tiden hvor fortællingen foregår.

Derudover er der for mange plothuller i historien til at den fremstår troværdig. Jeg kan ikke gennemgå dem alle da jeg vil spoile fortællingen. Jeg vil dog sige, at fortællingen ikke er realistisk. Et eksempel er at Marcel (der er læge) giver Sarah en indsprøjtning med saltvand da hun ligger til festen. Jeg formoder dette gøres for at få hovedpersonen til at tro, hun har fået noget bedøvende. Men en læge ville aldrig gå rundt med saltvandssprøjter uden for arbejdstiden, og en læge ville slet, slet ikke begynde en sådan behandling til en havefest. Hvis han vurderede, hun havde behov for væske ville en læge tilkald en ambulance.

Derudover er der bevisførelsen for, hvem der har begået forbrydelsen. Det er ikke holdbart og ville ikke kunne lade sig gøre i virkeligheden. Når jeg læser noget, der skal være realistisk og skal behandle et så sårbart emne som denne fortælling gør, så har jeg en forventning til at der er lavet ordentlig research. At der er tjekket op på, om det nu også kan lade sig gøre. I bund og grund: Om fortællingen holder. Og det gør den ikke. Selve overgrebet i fortællingen kunne sagtens foregå; også på den måde, det gør. Men resten er simpelthen ikke holdbart eller noget, der kunne ske.

Fortællingen får 1/5 stjerner: *.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet tidligt om morgenen på en rolig nattevagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar