fredag den 18. januar 2019

Nye Rejsende

Af: Tine Høeg
Forlag: Rosinante
Sideantal: 216
Originalsprog: Dansk

En ung, kvindelig gymnasielærer pendler dagligt til og fra arbejde. Det samme gør en mand. Godt nok er han gift - men de ved instinktivt, at de må have hinanden. Første gang er på toilettet i toget. Derefter mødes de jævnligt. Samtidig forsøger hun at skabe sig en identitet som gymnasielærer.

Det er ikke nemt at være nyuddannet lærer for unge i gymnaisealderen. Og det er slet ikke nemt at have en affære med en gift man, der gerne vil tage én hårdt og voldsomt, men som også skal hjem og hente sin datter inden børnehaven lukker. Affæren med den gifte mand fører til lange fantasier om at være en familie, om at få ham på mere end en fysisk måde. Samtidig må hun kæmpe en kamp for at finde sig selv som lærer. For hvordan er det lige, man skal være en autoritet overfor unge, der næsten er på ens egen alder?

Nye rejsende er en fortælling om identitet, angst, sex, jalousi, frustration - og alt derimellem. Den er både rå og fyldt med humor. Romanen er skrevet i korte, opbrudte sætninger. Nærmest som et digt, eller en lang kortprosafortælling. Det er en ny måde for mig at læse på, men jeg nød det virkelig. Jeg var imponeret over, hvordan den lidt sjove skrivestil passede til fortællingen og gjorde den næsten endnu mere virkelig.

Jeg følte næsten, jeg blev et med fortælleren. Forfatteren formåede at få mig helt ind bag de tanker og følelser der blev skildret, på trods af jeg aldrig har været i en ligende situation. Og for mig er det god litteratur. Når jeg ikke har en sammenlignelig situation, men alligevel føler, jeg forstår. Egentligt er det også ligemeget med en sammenlignelig situation, for romanen skildrer følelser, vi alle kender. Ensomhed, usikkerhed, jalousi, ja romanen skildrer nærmest alle de følelser, man som menneske kan have.

Sproget er dejligt legende og ligetil. Der er ikke lagt fingre imellem, og det er befriende at læse ord som sædcontainer og "en pik en kage en hjerne et hjerte". Jeg fik fornemmelsen af 90'er litteratur, på den gode måde, da jeg læste bogen. Jeg er vild med 90'er litteratur. Jeg glæder mig til at læse mere fra forfatteren!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Faktisk hørte jeg bogen som lydbog. Det kan godt være lidt svært at gå rundt i netto og pludselig høre en sige "sædcontainer" i ens øre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar