mandag den 14. januar 2019

SKAM sæson 1: Eva


Af: Julie Andem
Forlag: Høst & Søn
Sideantal: 205
Originalsprog: Norsk (læst på dansk)

Eva er starte på gymnasiet. De eneste hun rigtigt hænger ud med er kæresten Jonas og vennen Isak. Hendes bedste veninde fra folkeskolen er også startet, men de taler ikke længere sammen. Eva føler sig ensom, og karaktererne er sværere at vedligeholde.
"JONAS: Kom nu! Jeg vod godt, det bare skulle være os to, men Isak har ikke noget at lave i efterårsferien. Skal han bare gå rundt og være en total loner eller hvad?
EVA ser opgivende på JONAS.
JONAS: Du kan jo også tage en veninde med.
EVA ser på JONAS med et blik der siger: Du ved godt, jeg ikke har nogen veninder. JONAS kommer i tanke om, at EVA ikke har nogen veninder og ser opgivende/trøstende på hende. Han lægger armenede om hende og krammer hende.
JONAS kysser EVA. (citat side 16)"
Eva inviteres dog med til et bus-møde (studentertradition i Norge, red.), og her møder hun fire piger, der vil blive en del af hendes liv det næste lange stykke tid. Noora, Vilde, Sana og Chris gør Eva mindre ensom, men det ændrer ikke på, at hun har svært ved at finde sig selv. Desuden er der et eller andet med Jonas og Ingrid, som gør Eva mistænksom. Isak opfører sig til tider også underligt. Og hvad er der egentligt med Vilde?

Jeg elskede at se SKAM. Jeg så det først efter al hypen havde lagt sig - og alle sæsoner lå på nettet. Jeg binge-så de to første sæsoner på et par nattevagter og gemte så lidt på resten, så jeg kunne trække det lidt ud. Jeg trak bestemt ikke denne bog ud - jeg læste den i løbet af et par dage. Og selvom scenerne er uden billeder, er det præcis som at gense SKAM. Det gør ondt, det gør godt, det er genkendeligt, det er helt nyt. Det er alt det, en ungdomsserie skal indeholde, nu bare som manuskript.

Der er stort fokus på alle de ting, man som teenager går igennem. Seksualitet, mobning, ensomhed, alkohol, religion, kæresteproblemer, uvenskaber, forældre. Der er ikke det emne, der ikke bliver taget op. Og det på en naturlig og ikke fordømmende måde. Det er ikke en voksen forfatter, der forsøger at prædike for unge, hvordan de skal tackle deres liv. Der er en voksen forfatter, der skildrer hvordan det er ER at være ung.

Jeg var især vild med de små ting, forfatteren har skrevet, som tilføjelser til produktionen eller skuespillerne. Hvem der skal castes, hvor de skal finde en lokation og videre i den dur. Det gør det hyggeligt, og lidt som at være i hendes hoved. Jeg elsker det!
Desuden er der nogle virkelige fine, håndtegnede mindmaps, som jeg kan lide at fare vild i.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg har en veninde i Oslo. Når jeg besøger hende føler jeg mig altid lidt som at være med i SKAM. Jeg ved ikke en gang hvorfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar