torsdag den 27. april 2017

Tænd et lys for Mulle


Af: Anne-Stine Moe-Olsen
Forlag: Egolibris
Sideantal: 270
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren/forlaget. Alle meninger er dog mine egne.

Tænd et lys for Mulle er en ungdomsroman om pigen Mathilde, der også kaldes Mulle. Hun er lige ved at være teenager, hjælper sin far med at sælge lys, har et meget nært forhold til sin storebror - og så er hun ude for et uheld, der gør at hun ligger i koma. Mens Mulle er i koma oplever hun en helt anden verden, hvor hun blandt andet møder pigen Tilde. Sammen prøver de at finde en vej tilbage, men det er ikke helt nemt.
"Jeg rejser mig op, tager pigens hånd og hjælper hende op at stå. Hun står foran mig, vi er lige høje, og vi kigger hinanden i øjnene. Jeg tænker, at vi må være jævnaldrene.
Hun smiler til mig og siger: "Hej, jeg hedder Tilde, hvad hedder du?"
Jeg bliver først helt stum, jeg kan ikke sige et ord. Jeg står bare og ser på Tilde og tænker på den historie, min mor fortalte mig.
"Jeg hedder Mathilde," får jeg endelig sagt. "Og jeg ved ikke, hvor jeg er." (Citat side 44)
Mens Mulle ligger i koma forsøger familie og venner at håndtere sorgen, angsten, vreden og alle de andre følelser, der følger med, når ens nærmeste er syg. Især Mulles bror, Magnus, har svært ved at accepterer, at Mulle måske ikke overlever. Det er især svært fordi Mulle og Magnus' mor døde nogle år tidligere. Magnus tænder hver aften et lys for Mulle, ligesom hun hver uge tændte et lys, på deres mors gravsted. I sin komatøse tilstand kæmper Mulle og Tilde for at finde hoved og hale i det hele. De leder efter en vej ud, uden helt at vide, hvor de er og hvordan de skal finde ud af, hvordan de kommer videre.

Tænd et lys for Mulle er egentlig en rigtig god fortælling. Jeg kunne især godt lide hele den vinkel, der handler om de pårørende og hvordan de tackler situationen. Forfatteren har fat i nogle vigtige og store følelser og tanker i romanen: Må man godt have det sjovt, når ens søster er i koma? Må man gerne forelske sig, når ens datter måske ikke overlever? Hvordan holder man jul, når familien ikke er samlet? Hvor gør man af al vreden, sorgen og skyldfølelsen, når der ikke er noget sted, at placere det? Temaer, jeg ofte selv møder i mit arbejde som sygeplejerske.

Mulles komaverden synes jeg, er svær at følge med i. Der sker rigtig mange ting, og selvom rigtig meget af det, der sker, har en fin, rød tråd, med det, der sker i den "virkelige verden," føler jeg også, der er en del overflødigt, der gør fortællingen lidt langtrukken.

Desværre er der rigtig mange fejl i bogen. Det virker næsten som om, den mangler en ekstra korrekturlæsning. Der er fejl nok til, at det forstyrre læsningen. Der er endda fejl i bagsideteksten, som ellers er noget af det, der skal virke tillokkende, når man står med bogen i hånden.
""Tænd et lys for Mulle" er en bog til både til unge og voksne." (Citat, bagsiden).
 Derudover er der mange stave- og grammatikfejl undervejs og sætninger, hvor enten ord mangler eller er dobbelt.
Eksempel: "Jeg har hørt nogle gamle damer sige, at borgmesterren vil frede nogle af husnene [...]" (Citat side 11)
Jeg synes, romanen er god, men har en del mangler.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Min hjerne er for fuld af snot til at komme på noget relevant og/eller sjov bonusinfo. Beklager!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar