torsdag den 12. maj 2016

Nattens Fucking Magi


Af: Leila Sales
Forlag: Carlsen
Sidetal: 286
Originalsprog: Engelsk

Nattens Fucking Magi er fortællingen om Elise og den ensomhed, hun oplever. Og hvordan hun forsøger at komme ud af den.

"Så i slutningen af syvende klasse havde jeg ikke nogen venner. Okay, der var stadig nogle børn, som jeg plaskede rund sammen med i søen ved  min mors sommerhus. Det var mine forældres venners børn, hvoraf ingen helt var på min alder, som en gang i mellem kom med deres forældre over og spiste middag. Men jeg havde ikke nogen, som rigtigt  var min ven." (Citat side 9).
Elise er så ensom, at hun forøger at lave om på sig selv, blot for at få nogle venner i skolen. Men det viser sig, at det ikke hjælper at blive præcis som de andre. Til gengæld hjælper det, da hun møder to piger der viser hende ind i en verden af natteliv og dunkende rytmer. Da DJ'en lægger mærke til Elise' talent for at mixe plader begynder hun at føle sig hjemme - men det er alligevel ikke helt nemt.

Jeg synes bestemt, det er et vigtigt emne - ensomhed. Og hvad vi er villige til at gøre, for ikke at være ensomme. Fortællingen om Elise er også god nok. Den indeholder det, en god ungdomsbog skal indeholde. Stærke følelser, drama, en slags undergrundsmiljø, forældre der intet forstår, kæresterier, nye muligheder. Men jeg synes, der mangler noget. Jeg kan ikke umiddelbart sætte en finger på, præcis hvad jeg mangler - men jeg efterlades en smule tom ved slutningen. (Her kommer måske en lille spoiler, så er du advaret!) Derudover følte jeg, at slutningen var lidt for 'moraleagtig' og 'alt-skal-nok-gå-bare-du-er-dig-selv-agtig'.

Alt i alt en fin ungdomsbog, der lige mangler det sidste.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg har ingen spændende bonusinfo lige nu. Men jeg kan fortælle, at jeg skal til at lave wok med kylling og ris!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar