søndag den 22. maj 2016

Bitchen imellem os




Af: Nicole Boyle Rødtnes
Forlag:Facet
Sideantal: 172
Originalsprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er dog mine egne.

Nicole Boyle Rødtnes har skrevet en udmærket ungdomsroman. Et trekantsdrama der udvikler sig meget voldsomt. Et drama der handler om Astrid, der forelsker sig i Alex, som er kæreste med Katrine.

""Jeg  har også en kæreste," sagde du så.
"Har du?" Min stemme blev spinkel.
"Ja, derfor syntes jeg, det var okay, at vi var sammen i går. Jeg tænkte, at når du lagde an på mig, selvom du hade en kæreste, så var det også okay, at jeg lagde an på dig, selvom jeg havde en kæreste."
Jeg havde lyst til at skrige, da det da bare overhovedet ikke var i orden."
 
(Citat s. 27-28). 
Astrid møder Alex og forelsker sig voldsomt i ham. Men Alex er kæreste med Katrine, der føler sig fuldstændig afhængig af ham. Og hun er ikke villig til at opgive ham - heller ikke selvom hun godt ved, Alex og Astrid ses bag hendes ryg. Faktisk vil Katrine gå rigtig, rigtig langt for at beholde Alex i sit liv.

Bitchen imellem os er en barsk ungdomsroman om den første store kærlighed. Om hvordan problemerne i pigernes liv gør dem afhængige af den tryghed det er, at have en kæreste. At mærke kærlighed fra en anden, når nu det ikke fungerer derhjemme. Det er også fortællingen om, hvor langt nogle mennesker er villige til at gå, for at beholde det, de føler, er deres.

Forfatteren skriver i et fint og flydende sprog, der er let at læse. Der er sammenhæng i fortællingen der er fint bygget op. Kapitlerne skifter mellem at være fra Astrid og Katrines perspektiv hvilket givet et godt indblik i, hvordan de hver især har det,

Jeg må dog indrømme, at jeg finder fortællingen lidt for barsk til den virkelighed, jeg selv kender. Jeg er ikke i tvivl om, at der findes jaloux mennesker, der vil gå langt for ikke at miste deres kærester - men det er alligevel en vild og voldsom drejning fortællingen tager. Det er ikke noget, jeg selv kan genkende fra min omgangskreds, hvilket gjorde det en kende urealistisk for mig at læse om. Desværre.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg har en del flere bøger af Nicole Boyle Rødtness i min TBR-bunke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar