torsdag den 18. februar 2021

#SeEtMord


Af: Gretchen McNeil
Forlag: Straarup&Co

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Dee Guerrera vågner op klædt ud som prinsesse. Hun ved med det samme, hun nu skal til at kæmpe for sit liv. Hun blev dømt for mordet på sin søster, og nu er hun en del af det nye koncept, som Postman har startet - at man ser mordere blive henrette. Live via en app. Gerne på så forskruede måder som muligt. Dee har ind til videre nægtet at følge appen, men hendes søster var vild med den. Søsteren som Dee ikke slog ihjel. Hun vil bevise sin uskyld, og hun vil overleve længe nok på Postman-øen til at bevise sin uskyld. Desuden er det ikke første gang, Dee er fanget mod sin vilje - men den del ønsker hun ikke at få ud på appen. For tænk nu, hvis det hele hænger sammen?

Dee slår den første seriemorder på øen ihjel. Altså ham, der var ansat til at slå hende ihjel. Og derfra tager det fart. Selvom hun ikke ved, hvem hun kan stole på, må hun alligevel søge hjælp og støtte hos nogle af de andre dømte mordere på øen. For hvordan skal hun ellers overleve? Sammen med Nyles, Griselda og Ethan bliver de nærmest deres egen lille modstandsbevægelse. Nyles har diplomatisk immunitet, Ethan er besat af træning og Griselda eksellerer i spydighed. De er et underligt team, men sammen begynder de at bekæmpe Postman og det, der foregår på øen. Og Dee kæmper hele tiden for at bevise sin uskyld.

Jeg glædede mig til at læse denne bog, da bagsideteksten virkelig lød interessant. En ø, hvor mordere, slår mordere ihjel. Og hvor man må overleve så længe man kan. En slags Robinson fra dømte mordere. Og tilsæt så lidt korruption Eller en masse. Virkelig interessant.

Selvom fortællingen startede næsten in medias res, og med blod og mord, så tog det alligevel lige de første 25 sider for mig virkelig at kunne lide den. Men så læste jeg også derudaf. Der sker hele tiden noget, men uden at det bliver for meget.

Synspunktet i fortællingen er Dees, og derfor er det mindre givet, hvad de andre karakterer føler og hvorfor - det savnede jeg lidt, selvom det alle var interessante karakterer.

Der er flere plottwists undervejs i fortællingen, og det er aldrig helt givet, hvad der kommer til at ske. Jeg havde dog gættet en del af det overordnede plot, og jeg synes også, der undervejs i fortællingen blev lagt mange hints ud, som måske røbede lige lidt for meget. Selvom de nok var ment som en forvirring, blev de lidt for meget en afsløring.

Alt i alt var det dog en virkelig fin bog med stor underholdningsværdi.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet mens jeg har onlineundervisning. Jeg er muligvis en dårlig studerende lige nu - men helt ærligt, hvem gider gøre 50 minutter om, hvordan andre har klaret deres eksamensproces? Ingen. Svaret er ingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar