torsdag den 28. januar 2021

Grøn af misundelse og andre fortællinger om det moderne menneske


Af: Jill Byrnit
Forlag: Plurafutura publishing

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Grøn af misundelse... er en række fortællinger om det morderne menneskeliv. Forfatteren bag er uddannet psykolog. Temaerne er forskellige og breder sig over perfektionisme, drømme, længsler, forandring, parforhold og mange andre ting. Undervejs henvises der til forskellige videnskabelige kilder og citater.
"Livet kan leves sundt, hvis man besidder en vis grad af tiltro til, at der er håb om, at éns adfærd kan gøre en forskel på begivenhederne i éns liv. Det er egentligt dagen uvedkommende, om situationen, man befinder sig i, grundlæggende er ugunstig og ikke lader meget håb tilbage." (citat side 45)

Overordnet kan jeg godt lide de korte fortællinger. De er meget velskrevne og reflekterede. Det føles som en mild omgang faglitteratur. Ikke den tunge videnskabsteori, men en lettere udgave, som er lettere at fordøje for de fleste. De forskellige temaer vil tiltrække forskellige læsere, om end jeg tror, de rammer et særligt segment. Dem, der elsker at læse klummer.

Af og til føltes det, som om der manglede nogle pointer i teksterne. Som om om der blev kastet forsøg og undersøgelser og tanker op i luften, men de blev aldrig grebet og afleveret. Det var ikke i alle teksterne, men nogle føltes uafsluttede. Andre gange fik jeg fornemmelsen af en løftet pegefinger. Ikke direkte en prædiken. Ikke direkte shaming, bare lige en lidt moraliserende fornemmelse. Måske er det udelukkende inde i mig - for jeg tror ikke, teksterne er ment som dette. Men det var en fornemmelse der sad i mig.

All over nogle fine, tankevækkende tester i et sprog, de fleste vil forstå, selvom det er på et lidt mere fagligt niveau. Det er dog ikke den slags litteratur og tekster, jeg normalt læser. Måske derfor jeg ikke er oven ud positiv - men heller ikke decideret negativ. Bare sådan lidt midt i mellem.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg læser sjældent klummer. Eller aviser i det hele taget. Jeg tænker altid, jeg gerne vil - men gør det ikke. Jeg læser masser af artikler, men ikke hele aviser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar