tirsdag den 21. april 2020

Slimsnegle - fra det ydre rum!


Af: René Toft
Forlag: Calibat

Bogen er en gave fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Funder og Trolle er to drenge, der tit havner i problemer. De voksne tror sjældent på deres historier, og der var vidst også noget om pølsevogn, der eksploderede. I skolen ender de tit med at blive smidt ned til inspektør Spækker. Men en morgen sker der noget helt vildt i den lille by Kirke Knærum.
"Trolle og Funder sørgede for at undgå mændene i de gule dragter og fik gemt sig bag et par store bunker jord, hvor de havde frit udsyn til krateret. Lige der i midten lå noget, der lignede en sortsveden sten. Den glinsede, som om den var våd, men nu, de kiggede nærmere på den, kunne de se, at overfladen langsomt bevægede sig. Det var, som om der kravlede noget rundt på den. Eller, som om stenen var levende." (citat side 15)
En kæmpe meteor er styrtet ned. Og det viser sig, den er levende Fyldt med sorte slimsnegle, der vil invadere mennesker og gøre dem til robotter. Alt det finder Funder og Trolle ud af, men det er svært at fortælle den slags til de voksne. Især fordi mange af dem pludselig virker helt robotagtige. Men måske kan de få hjælp af Flora fra klassen? Hendes far er i hvert fald politibetjent - hvis han altså ikke er blevet fyldt med slimsnegle i hjernen.

Slimsnegle fra det ydre rum er en fortælling med gang i. Allerede på forsiden er det tydeligt, at der vil ske en masse, når man åbner bogen. Og det gør der. Der er virkelig gange i den fra første side - og det er skønt. Der er bandeord, sætninger skrevet med Caps Lock slået til. Der er snegle og slim, børn der driller deres lærer og en hæsblæsende jagt på at redde byen fra undergang.

Bogen er sjov og velskrevet. Den egner sig både til højtlæsning og som læs-selv-bog. Selvom der er mange ord, og ingen billeder undervejs, virker bogen ikke decideret teksttung.
Jeg fik associationer til Sallys Historier og Freddy og Monstrene under læsningen. Og jeg tror bestemt også, denne historie ville egne sig godt som tegnefilm. Derudover er det altid dejligt med en historie, hvor en pige får lov at være mere end bare sød og artig!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg ville have elsket at læse denne bog, da jeg var 10-11 år. Der læste jeg virkelig meget og jeg elskede sjove bøger med gang i. Læste også en del fantasy den gang. Det gør jeg stadig, men ikke helt ligeså meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar