fredag den 17. maj 2019

10 boglige facts om mig



Nogle gange er det tid til et indlæg om noget andet end bøger. Og så alligevel ikke! Her kommer ti boglige facts om mig.

1. Jeg har altid elsket at læse
Jeg begyndte at læse allerede inden jeg startede i skole. Ikke at jeg læste godt eller mere en små sætninger, men jeg kunne læse en anelse. Og det tog fart derfra. Da jeg gik i 7. klasse kørte min dansklærer en klub der hed "Klub 1000." Det gjaldt om at læse 1000 sider på et skoleår. Alt kunne tælles med - tegneserier, faglitteratur, store litterære værker. Jeg ved ikke, hvor hurtigt jeg ramte 1000 sider, men da skoleåret var omme havde jeg læst over 40000 sider.

2. Jeg har altid læst forskellige genrer
Jeg husker ikke, hvad jeg læste meget af som barn - om det var eventyr, realistiske børnebøger eller hvad. Men fra jeg var omkring 10-11 år begyndte jeg at læse en del fantasy. Artemis Fowel, Harry Potter, og Animorphs var store hit. Det blev dog også til en del bøger med hestetema. Jeg ved ikke helt hvorfor - jeg har aldrig reddet, haft en hest eller noget i den stil. Men jeg elskede at læse om den verden. Fra jeg var 12 år tog det fart med realismen. Jeg slugte Louise Trilogien, alt af Tine Bryld og ja, faktisk alt hvad biblioteket bød på at bøger, jeg kunne spejle mig i og bruge til at finde svar på mine egne tanker og følelser. Senere fik jeg en krimifase. Især blev jeg glad for Patricia S. Cornwells bøger (tak, mor) men har også læst en masse svenske krimiforfattere. Og nu er det blevet til en stor blanding af realisme, fantasy, krimi, faglitteratur og alt muligt andet. Omend jeg stadig læser flest YA-bøger med realistisk tema.

3. Jeg er altid i tvivl om, hvordan jeg skal organisere vores bøger
Jeg kommer altid på nye idéer til, hvordan vores bogreoler burde organiseres. Skal det være alfabetisk? Måske et farvetema? Hvad med at stille dem i størrelsesorden? De er altid end med, de har stået efter genre. Nye bøger kan ikke altid være der, hvor de hører til - så rykker vi (okay, jeg!) rundt på bøgerne - men de ender altid med at stå efter genre.

4. Fysiske bøger er bedst
Jeg kan klart bedst lide fysiske bøger. Jeg elsker tyngden, duften, fornemmelsen af siderne. Men jeg kan godt læse en e-bog, hvis jeg fx er på arbejde og ikke har gået en bog med. Eller hvis der er en bog, jeg virkelig gerne vil læse, men som kun findes elektronisk. Jeg hører også gerne lydbøger. Nu kan jeg cykle til arbejde på et kvarter, men jeg lyttede rigtig meget til lydbøger, da jeg havde 10 km på arbejde.

5. Min TBR er enorm
Jeg ved ikke hvor mange bøger, der er i min TBR-bunke. Virkelig mange. Det er muligvis fordi jeg køber en del bøger. Og får tilsendt bøger.  Og prioriterer tv om aftenen over læsning mange dage. Men det er da også rart at have virkelig mange bøger at vælge mellem!


6. Jeg kan læse alle steder (næsten)
I toget, på arbejdet om natten, mens Ozzy laver ballade, med tv'et kørende, i en lufthavn fyldt med mennesker. Men hvis jeg læser i en bus eller bil, bliver jeg virkelig køresyg. Så det holder jeg mig helt fra.

7. Jeg færdiggør altid bøger
Okay, måske er der en enkelt bog eller to, jeg ikke fik læst færdig. Men jeg sætter en ære i at gøre bøger færdige. Ikke kun dem, jeg får til anmeldelse. For tænk nu hvis slutningen var det, der gjorde den god? Så jeg læser bogen til ende - men det holder mig ikke fra at brokke mig en del undervejs, hvis jeg er utilfreds med noget!

8. Jeg elsker at gå i genbrugsbutikker og kigge efter bøger
Nogle kan bedst lide nye bøger. Jeg sætter også pris på en helt ny, fin, skinnende bog i ny og næ. Men der er noget helt særligt over gamle, let gulnede, gennemlæste bøger. Det er som om, de har mere sjæl på en eller anden måde. Vi har en fantastisk genbrugsbutik her i Slagelse. Man kan få alt. Altså vitterligt alt. I ved, sådan nogle dåser med te, der har kostet 10 kr? Den kan du købe. Et gammel broderi i ramme, hvor der står "Vi glæder os til at fejre din studenterfest hilsen Preben og Inge" - det kan du også købe! Nå, men de har faktisk også en ret fin afdeling med bøger. Der har vi købt en del efterhånden. En dag skal jeg have købt en af de helt gamle bøger, de har stående. Nogle af dem er fra starten af 1900-tallet. Støvede, gulne, fyldt med læste ord.

9. Jeg er ikke så god til at passe på mine bøger
Jeg prøver. Det gør jeg virkelig! Men jeg kommer altid til at lave knæk i ryggen på paperbacks. Jeg har det med at få bukket et hjørne eller to (jeg bruger altså bogmærker! Det sker i min taske!). Og så er der vidst også kommet en kaffeplet eller to på en eller flere af vores bøger. Jeg er distræt. Og jeg spilder. Og jeg tror, jeg kan lave flere ting på én gang. Det kan jeg ikke. Undskyld, Luna.

10. Jeg har ikke en yndlingsbog
Jeg kan simpelthen ikke vælge. Der er alt for mange bøger, der hver især indeholder noget, der gør dem til virkelig gode bøger. Jeg kan ikke vælge én bog, der har betydet mere end andre. Kan du vælge en enkelt bog, der er bedre end alle andre bøger, du har læst? Svært, ikke? 

Har du en god, boglig fact om dig selv? Er der noget, du altid gør, når du læser? En bog du elsker mere end andre? Eller en anden sjov historie der indeholder noget med bøger?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar