tirsdag den 2. oktober 2018

Fire bøger jeg gerne vil læse inden nytår


Jeg har en del bøger til anmeldelse liggende lige nu. Eller, lige nu er de fleste på vej med posten. Og de skal selvfølgelig læses og anmeldes - og også gerne i dette år. Det tror jeg nu også, jeg nok skal nå. Det er ikke de længste eller tungeste bøger. Jeg sætter en ære i at få læst og anmeldt relativt hurtigt. Især hvis det er en bog, jeg selv har bedt om, eller hvis der er deadline på, det er klart.

Men der er også nogle bøger, jeg længe har ville læse - og som ikke er anmelderbøger. Bøger, jeg glæder mig til at få læst. Det kan være en svær balancegang for mig. Tit siger jeg ja til ret mange anmeldereksemplarer, og det går så udover de bøger, jeg gerne vil læse, som ikke er fra et forlag eller en forfatter. Faktisk har vi rigtig mange bøger herhjemme, jeg ikke har læst endnu, simpelthen fordi jeg mener, jeg har et ansvar, når jeg siger ja til at læse og anmelde en bog fra et forlag eller en forfatter.

Nu har jeg kigget lidt på de bøger, vi har stående på reolerne og jeg har fundet nogle, jeg virkelig gerne vil nå at læse i år - simpelthen fordi jeg har glædet mig til at læse dem. Når jeg det ikke, så når jeg det ikke - men jeg vil gerne!


A Christmas Carol af Charles Dickens
Jeg har ikke læst særlig mange klassikere - men jeg vil gerne. Ofte er det bare tungere eller sværere at læse, fordi sproget er gammelt, de er på engelsk, eller de ender bag anmeldereksemplarer. JEg vil virkelig gerne læse flere såkaldte klassikere. Og jeg ER faktisk i gang med denne - men der kom liiiiige Ravnenes Hvisken 3 til anmeldelse. Og den har jeg altså ventet på i et helt år. Jeg har set A Christmas Carol på film og var vild med den - så jeg håber at få læst bogen i år. Nåh ja, måske til jul!

Fordelen ved hemmelige forelskelser af Becky Albertalli (bogen er en gave fra forlaget)
Jeg elskede Simon vs. verdens forventninger og har hørt så godt om de to næste bøger, der foregår i samme univers. Derfor glæder jeg mig til at læse den. Og derfor vil jeg gerne læse den snart - også så jeg kan få læst Leah på offbeatet. Som ligesåvel kunne være på denne liste!

Hvis bare du var min af Jenny Han
Nej, jeg har endnu ikke læst den. Eller set filmen. Men jeg vil virkelig gerne. Bogen ser heller ikke hverken lang, tung eller kompliceret ud. Det er bare... Det er så svært at vælge! Når anmeldereksemplarer er klaret, så er der jo reolvis af bøger - og hvordan vælger man? Men nu er filmen kommet på Netflix, og jeg vil faktisk gerne læse bogen først. Det kan jeg bedst lide. Tror jeg nok, haha.

En mand der hedder Ove af Fredrik Backman
Rigtig mange har læst den. De fleste elskede den. Mange taler om den. Hvorfor er det, jeg ikke har stiftet bekendtskab med denne forfatter endnu? Jeg ved det ikke. Men han er på listen over forfattere, jeg vil læsenoget af. Og denne bog skulle jeg gerne læse inden vi skriver 2019!

Hvordan balancerer du mellem anmeldereksemplarer og "frilæsning"? Og hvis du ikke anmelder - hvordan vælger du så, hvilken bog, du vil læse som den næste, hvis der er mange, du gerne vil læse? Måske kan jeg få lidt inspiration!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar