torsdag den 15. juni 2017

Litteratur om selvskade (tema om selvskade)


Der findes faktisk ret mange bøger, der handler om det, at have det svært. Sick lit er blevet ret populært. Både sick lit om fysiske sygdomme - men også om psykisk sårbarhed eller psykisk sygdom. Jeg synes dog ikke, udvalget af bøger om selvskade er så stort. Jeg har derfor lavet en liste over de bøger, jeg synes behandler temaet selvskade på en god måde. Med denne liste afslutter jeg temaet om selvskade her på bloggen.

Bøger der omhandler selvskade

Hjertet er 1 organ af Sarah Engell - helt klart en af mine yndlingsbøger. Jeg synes, den handler rigtig meget om følelserne og tankerne bag hovedpersonens selvskade. Og det på en måde, der er let at forstå og sætte sig ind i, på trods af, det kan være rigtig ubehageligt at læse om den specifikke selvskade.

Er du okay, Fie? af Anika Eibe. Denne bog er rigtig grum at læse, fordi den er så eksplicit i sine beskrivelser. Men for mig er den ægte. Den sætter ord på det, at føle man skal leve op til en hel masse, man ikke nødvendigvis kan - eller har lyst til. Ægtheden gør den grum, men bestemt også rigtig god. Og vigtig.

Cutter af Peter Solberg Dirksen. Den nyeste roman om selvskade. Også denne bog handler meget om tankerne og følelserne bag selvskade, men også rigtig meget om, hvordan det påvirker de pårørende til den person, der selvskader. Romanen er skrevet af en mand, hvilket jeg faktisk ikke særlig tit støder på, når der handler om selvskade, så det er dejligt at få mændene på banene. For det er en myte, at de ikke skader sig selv ligeså meget som piger/kvinder gør.

Like had luderen af Johanna Nilsson. Selvskaden er ikke det overordnede tema i denne ungdomsroman, men behandles dog alligevel som en del af fortællingen. Der er mere fokus på digital mobning, som årsagen til, at en af hovedpersonerne får trang til at skade sig selv. Jeg synes dog godt, den kan være med i temaet, da bare det, at litteratur har selvskade med som bitema er med til at bryde tabuet.

Ar af Patricia McCormick (ikke anmeldt) er en lidt ældre ungdomsroman om selvskade. Den er fra 2001, og jeg synes faktisk den er meget god. Den henvender sig til en lidt yngre målgruppe, og er ret nem at komme igennem, men benhandler alligevel temaet på en fin måde. Især tankerne og følelserne bag selvskadetrangen får lov at fylde i denne bog.

Stjerneskælv af Anders Johansen (ikke anmeldt). Endnu en velskrevet, dansk, ungdomsroman. Selvskaden i denne roman er både i form at cutting og spiseforstyrrelser (hvilket jeg ikke rigtig har snakke om i temaet). Den er desuden virkelig velskrevet!

Ar fra mit glemte liv af Nicole Boyle Rødtnes (anmeldelse kommer senere). Igen en bog der egentligt handler om så mange andre ting end selvskade, men som alligevel har emnet indover. Der er fokus å alle de ting, der kan presse et menneske derud, hvor selvskade synes at være en løsning på alle problemerne.

Zebrapigen af Sofia Åkerman (ikke anmeldt). En biografisk beretning om det at være svært selvskadende. Hvordan det er, når systemet fejler og ikke formår at hjælpe godt nok. Men også en fortælling om, hvordan selvskade kan blive så stor en del af ens liv, at det næsten bliver ens identitet.

Kære fucking dagbog af Henrik List (ikke anmeldt). Kan I huske dengang det var lidt sejt at være emo? Det handler bogen om. Men også om, hvor svært det er at være ung, forvirret og sårbar. Selvskade er ikke det store fokus, men bliver dog nævnt på en måde, så man som læser forstår, hvorfor det kan være en løsning.


Har du et bud på bøger, jeg ikke har nævnt, der handler om selvskade? Eller har du læst en eller flere af dem, jeg har nævnt, og har lyst til at dele nogle tanker om dem? Så skriv endelig en kommentar eller mail til mig.

Mange tak fordi I har fulgt med i dette tema. Jeg håber, det har været læsetiden værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar