lørdag den 2. januar 2016

Leoniderne

Leoniderne og min læsebuddy Noir

Af: Nanna Foss
Forlag: Tellerup
Sidetal: 542
Originalsprog: Dansk

Leoniderne er første bog i Spektrum-serien. Allerede før jeg åbnede bogen, havde jeg en god fornemmelse. Ikke kun fordi jeg havde læst en masse godt om bogen, men også fordi bogens lilla farve og det lysende prisme udsendte spændings-vibes og tiltrak mig!

Emilie er bogens hovedperson, men den handler også om brødrene Alban og Linus, stræberen Adriana og tvillingerne Noah og Pi. En flok meget forskellige unge der bliver tvunget til at samarbejde, da de pludselig er midt i et overnaturligt eventyr. Emilie tegner Noah før hun har mødt ham – og det er efter det, at alt ændrer sig.

”Hvor kender du ham fra?”
”Hvorfor tror du det er ham?” spørger jeg med en næsten barnlig trodsighed.
Adriana udstøder en hånlig latter.
”Åh ja, hvorfor mon?”
Hun vender blokken mod mig, og gensynet med tegningen er et sug i maven. Selvom håret er anderledes, og selvom Noah er knap så smilende som sin tegnede dobbeltgænger, er ligheden alligevel uhyggelig.
(Citat s. 64)

Eventyret tager hurtigt fart, og snart har de alle fået overnaturlige evner og skal lære et specielt kodekompas at kende. Desuden opdager de, at der lurer farer overalt, og at de aldrig kan føle sig sikrer på noget.

Normalt er jeg ikke den store fantasyentusiast, men jeg må indrømme, at jeg virkelig glæder mig til at læse den næste bog i Spektrum-serien. Bogen er meget velskrevet, og det var lige før jeg følte mig forpustet i visse afsnit, fordi der er så meget gang i den og sker så mange ting. Udover overnaturlige fænomener, er der mange andre fine temaer. Venskab, kærlighed, mobning; alt sammen flettet godt ind i historien. Desuden er bogen ganske humoristisk trods de mange alvorlige ting, der sker undervejs. Jeg grinede flere gange højt, hvilket var en anelse pinligt, da jeg læste bogen på mange offentlige steder!

Bogen er virkelig godt bygget op. Fyldt med spænding og fart, men der er også plads til refleksioner, hvilket giver en god helhed. Jeg er fan!

Bogen får 5/5 stjerner: *****


Bonusinfo: Bogen er, som skrevet, flot lilla. Og lilla er min yndlingsfarve. Hurra!

2 kommentarer:

  1. Glæder mig så meget til at læse denne serie, har dem begge stående, og de venter bare på at jeg får tid :)

    SvarSlet