tirsdag den 26. november 2019

Kan en gorilla være en god pædagog?


Af: Emil Blichfeldt
Illustreret af: Lykke Bianca
Forlag: Calibat
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Børnene i børnehaven ønsker sig flere pædagoger. Men chefen har ikke lige råd til at ansætte flere. Til gengæld har hun råd til at hyre en konsulent, der måske kan finde nogle kreative, men billigere løsninger. Fx kunne chefen jo ansætte nogle dyr - for vi ved jo, at børn elsker dyr.
"Næppe havde gorillaen være en dag i børnehaven, før konsulenten sagde noget med samarbejdsvanskeligheder og kommunikationsbesvær. Og der var forsvundet et par børn. Hvilket nok betød, at gorillaen ikke var så god til at være pædagog." (citat fra bogen)
Findes der egentligt et dyr, der er god til at passe børn? Had med en blæksprutte? Eller en pingvin? Og hvad når chefen har været en hel række dyr igennem - hvilket kan vælges til alternativ børnepasser?

Kan en gorilla være pædagog er en børnebog. Eller hvad? Den ligner en børnebog, og selvom den er dedikeret til alle gode pædagoger, fremstår den som en fin og flot illustreret børnebog. Den er ikke alt for teksttung, så den egner sig godt til at læse højt, uden det bliver for langtrukkent eller svært.
Men. Jeg er virkelig i tvivl om, hvad jeg føler omkring denne bog.

På den ene side synes jeg, den er sjov og giver et satirisk billede af, hvordan situationen er nu om dage i landets institutioner. Det kommer fint frem, hvordan pædagoger ikke blot kan erstattes af hvem som helst. Det kan jeg som sygeplejerske, der lider under samme pres, fint sætte mig ind i.

Om den fungerer som børnebog? Det ved jeg ikke. Jeg har ikke nogen forudsætning for at vurdere det, udover mine egne tanker og meninger. Jeg er ikke uddannet til at vide, hvad der er god børnelitteratur. Men jeg synes, der er for mange voksenreferencer og for mange ord, der kræver en forklaring, før børn helt kan forstå, hvad der sker. Jeg synes ikke, det er en dårlig ting, at der er svære ord i børnebøger - for det lægger op til en snak om, hvad der egentligt sker i bogen, og det er med til at udvikle sproget og forståelse hos børn. Det i sig selv er helt okay - men kombineret med det lidt tunge emne, og den voksne forståelsesramme, synes jeg bogen rammer ved siden af, hvis målgruppen er børn.

Det er dog en m eget sjov børnebog for voksne!

Bogen får: 2/5 stjerner: **.

Bonusinfo: Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper i et halvt år. Og jeg var faktisk rigtig glad for det. At være med til at udvikle børn og gøre dem til hele mennesker er meget givende. Men det er virkelig også krævende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar