mandag den 6. maj 2019

Millionæren fra Singapore


Af: Kevin Kwan
Forlag: Hr. Ferdinand (Politikens Forlag)
Sideantal: 473
Originalsprog: Amerikansk. Læst på dansk.

Bogen er en gave fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Rachel Chu og Nick Young har været kærester i et par år. De er begge professorer i New York. Hun er kineser, men vokset op i Usa. Han er også kineser, men er vokset op i Singapore. Og hvad Rachel ikke ved, selv efter flere år sammen, er at hendes kæreste ud af en af de rigeste familier i Singapore.
"Nick bragte det ganske henkastet op, mens han sorterede vasketøj om eftermiddagen, den sidste søndag før de skulle rejse. Tilsyneladende havde Nicks forældre først lige havde fået at vide, at Rachel ville komme med ham til Singapore. Og for resten havde de også først lige fået at vide, at hun overhovedet fandtes." (citat side 63)
Nick har faktisk aldrig rigtig talt om sin familie. Eller sine penge. Men måske er der en grund til det. For det er ikke bare en "almindeligt streng" kinesisk familie, han kommer fra. Det er en familie, for hvem penge er meget vigtigt. Men også andres penge er vigtige, og andres familier og deres baggrund. Man bliver ikke bare sådan lige godkendt. Så da Nick tager Rachel med til et af de mest omtalte bryllupper i Singapore, ved hun slet ikke, hvad der venter hende af drama, intriger, hemmeligheder og vilde oplevelser.

Den her bog var virkelig svær at skrive en kort beskrivelse af. For hvordan skriver man kort om tre familier, der har giftet sig ind i hinanden og skabt et dynasti af rigdom, hemmeligheder og traditioner? Det er Dollars, Horton Sagaen og Glamour i en stor, asiatisk blanding. Det er bling, diamanter og private jetfly.

Jeg var ganske fascineret under læsningen. Ikke kun fordi jeg aldrig har set den slags rigdom, eller har besøgt andre asiatiske lande end Thailand. Bogen rummer et helt andet liv, end jeg nogensinde kommer til at opleve. De kinesiske traditioner er virkelig velbeskrevet og flettet ind i hele fortællingen. Først var jeg lidt skeptisk overfor de små fodnoter, der forklarer de ting, der ikke direkte kan skrives ind i teksten og oversættelsen af forskellige asiatiske ord. Men det fungerede virkelig godt, og jeg lærte hurtigt at sætte pris på de forskellige asiatiske slangudtryk.

Fortællingen er overdrevet på den gode måde. Det er højdramatisk, men uden at være for meget. Eller, faktisk er det FOR meget, men det er det, fordi det er en del af hele set-uppet. Det SKAL være for meget, fordi det er for meget i den verden. Og fungerer.

Bogen er centreret om Nick og Rachel, men der er mange andre vigtige karakterer. Dette vises ud fra kapitlerne der skifter hovedperson. Selvom bogen skifter mellem personerne var det på ingen måde forvirrende eller rodet. Den røde tråd holdt hele vejen igennem, og jeg var ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvad det skete for hvem.

Jeg glæder mig til at læse de næste to bøger i Crazy Rich Asian-trilogien.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg har været 3 uger i Thailand for 14 år siden. Men her var det mig, der følte mig som "rich white woman" i forhold til thailænderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar